Organizowałeś zebranie, na które kierownictwo firmy zaprosiło wszystkich pracowników? Czy ktoś mówił otwarcie i bezpośrednio o wielkim, przykrym i trudnym problemie?
Raczej mało prawdopodobne, prawda?
Wielkie jak słonie, niewygodne, nieprzyjemne i nierozwiązane problemy, o których myślą wszyscy pracownicy, ale nikt nie ma odwagi głośno i otwarcie mówić, a kierownictwo organizacji wierzy, że znikną same, nie są ulubionymi tematami takich spotkań.
Każda organizacja ma problemy, o których nikt nie chce mówić. Byłbyś jednak zdziwiony, gdybyś dowiedział się jak wiele problemów jest wspólnych.
Oto kilkanaście tematów, które wynotowałem w czasie prowadzonych przeze mnie grup fokusowych:
1. Zarząd żyje w jakimś własnym, wyimaginowanym, sztucznym świecie. Czy oni na pewno wiedzą jak się sprawy mają?
2. Częściej w życiu spotykam prezydenta mojego miasta niż szefa firmy.
3. W firmie mamy kierowników, ale brakuje liderów.
4. Jak szefowie mogą mówić, że "Wszyscy jedziemy na jednym wozie", skoro gołym okiem widać, że profity są dla nich w pierwszej kolejności, a oszczędności zaczynają się od nas?
5. Najlepsi pracownicy odchodzą do konkurencji. Zostają tylko "mierni i wierni".
6. Nikogo nie obchodzi jak ciężko pracujemy.
7. Lojalność to zaleta, która obowiązuje tylko w jednym kierunku.
8. Mówią nam o potrzebie współpracy, ale nikt z nas nie widzi żadnych korzyści.
9. Awanse otrzymują nie ci, którzy na to zasługują.
10. Szefowie nie są wobec nas szczerzy.
11. Nie wierzymy w to, co kierownictwo mówi nam o przyszłości organizacji, planowanych zwolnieniach, restrukturyzacji.
Co by się stało, gdyby do planu następnego zebrania włączyć jeden z tych tematów? Jaki miałoby to wpływ na przejrzystość, otwartość i szczerość komunikacji? Jak na to by zareagowali pracownicy?
Dobrze zaplanowana sesja zbudowana wokół tych "zakazanych" tematów oczyszcza atmosferę i daje o wiele lepsze efekty od wyrywkowych i fałszywie optymistycznych treningów motywacyjnych – burzy sztuczne bariery, tworzy partnerskie relacje i wyzwala pracowników z pesymizmu, apatii i poczucia beznadziejności.
Oto jak to zrobić:
1. Wykorzystaj anonimowe ankiety i grupy fokusowe do ujawnienia dokuczliwych problemów. Zwróć uwagę na słowa używane do ich opisu.
2. Stwórz listę 10 największych aktualnych problemów.
3. Przygotuj kierownictwo do tego procesu, ale nie ujawniaj treści listy.
4. Zatrudnij zewnętrznego moderatora, który opracuje szczegółowe pytania ułatwiające znalezienie właściwych odpowiedzi.
Wygląda ryzykownie? Jasne. Ale czy wolisz, żeby Twoi pracownicy zamiast skupić się na swoich zadaniach, myśleli o krążących wokół nich stadach słoni?
Strona główna » strategia pr » Ile jest słoni w Twojej organizacji?
19 kwietnia 2011
Ile jest słoni w Twojej organizacji?
Autor:
Bogusław Feliszek
o
08:08
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Etykiety:
komunikacja,
pracownik,
strategia pr
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz