17 grudnia 2010

15 sekund wywiadu

"W złą pogodę góry zwiedzamy od dolin, a karczmy od wewnątrz," radzą przewodnicy w Tatrach. Krótko, treściwie, z humorem.

Masz tylko 15 sekund na opowiedzenie swojej historii. To mniej więcej 45 słów. Kiedy ostatnio przedstawiłeś skomplikowaną ofertę handlową za pomocą 45 słów? Trudno sobie przypomnieć, prawda? Twoja ostatnia prezentacja trwała o wiele dłużej niż 15 sekund.

Wyobraź sobie teraz, że przedstawiasz tę samą propozycję grupie sąsiadów zebranych w ogrodzie na towarzyskim grillu. Zaczniesz od przedstawienia tła historycznego, faktów, liczb, statystyk i analizy konkurencji tak jak to zrobiłeś podczas prezentacji? Jeśli tak postąpisz, czy goście coś zrozumieją?

Ćwiczenie i doskonalenie skondensowanego przedstawiania swojej racji w radiu i telewizji jest podstawową umiejętnością skutecznego komunikowania w mediach elektronicznych. 15 sekund. Tyle daje Ci słuchacz i telewidz. Jeśli nie potrafisz zrobić tego w ćwierć minuty, nie potrafisz tego zrobić wcale.

Jak to zrobić? Pomyśl o wywiadzie skonstruowanym zgodnie z dziennikarską zasadą odwróconej piramidy. Zamiast zasypywania odbiorcy tuzinem informacji, zacznij od najważniejszego punktu i następnie przejdź do sugestywnego uzasadnienia i rozwinięcia, które wzmocnią Twój przekaz. Na przykład, "Dwustu lekarzy rodzinnych odwiedza codziennie naszą witrynę w Internecie, co czyni nas najbardziej popularną witryną medyczną w Polsce. Lekarze wymieniają informacje, poznają nowe leki, zapisują się na szkolenia, zgłaszają oferty pracy. Dzisiaj rusza serwis dla studentów medycyny."

Kluczem jest przemyślenie tego, co chcesz powiedzieć zanim otworzysz usta. Kiedy już wiesz co powiesz, powiedz to głośno i ćwicz aż będziesz zadowolony ze swojej wypowiedzi.

1. CO POWIEDZIEĆ

Przygotuj wypowiedź jeszcze przed wywiadem. Upewnij się, że jest w niej coś interesującego dla czytelnika, słuchacza lub telewidza. Rozmawiasz z dziennikarzem, ale mówisz do ludzi. Wejdź w ich skórę, "Gdybym to ja siedział przed telewizorem, czego chciałbym się dowiedzieć."

2. PRZYKŁADY - ILUSTRACJE

Proste, wzięte z życia przykłady pomagają zrozumieć skomplikowane sprawy. Na przykład, "Przygotowywanie planu zarządzania kryzysem po jego wybuchu przypomina dyskutowanie o sensie kupna pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych po wpadnięciu auta w poślizg."

3. UNIKAJ LICZB

Podawaj tylko podstawowe liczby. Dane statystyczne i matematyczne wyliczenia brzmią sucho i trudno je zapamiętać. Zamiast mówić "SO2", powiedz "dwutlenek siarki". Zamiast mówić, "997,000 ludzi straciło pracę" powiedz "prawie milion ludzi straciło pracę". Zamiast omawiać projekt ustawy nr 56789, spróbuj powiedzieć "projekt ustawy, która uzdrowi służbę zdrowia".

4. POZYTYWNE NASTAWIENIE

Nie powtarzaj negatywnych stwierdzeń lub pytań. Twoim zadaniem jest przedstawienie opinii. Jeśli uznasz to za potrzebne prostuj pomyłki lub nieścisłości. Rób to od razu, spokojnie, bez nerwów i szybko przechodź do sedna.

5. ROZPOCZNIJ ROZMOWĘ PRZED WYWIADEM

Poświęć reporterowi kilka minut jeszcze przed włączeniem kamery lub mikrofonu. Powiedz wtedy o najważniejszych dla Ciebie rzeczach. Dziennikarze często zaczynają wywiady od ogólnych pytań szukając punktu zaczepienia. Taka przedwstępna rozmowa pomaga dziennikarzowi lepiej zrozumieć temat i ciekawiej zacząć wywiad. Pamiętaj - to Ty jesteś ekspertem i dlatego dziennikarz z Tobą rozmawia.

6. TWÓJ PLAN ROZMOWY NIE JEST PLANEM REPORTERA

Masz przygotowany własny plan rozmowy. To dobrze. Ale nie oczekuj, że dziennikarz ma identyczny. Nie ignoruj pytań dziennikarza. Odpowiadaj na nie krótko i natychmiast przechodź do tego, co chcesz powiedzieć. Bez względu na pytania reportera, nigdy nie wychodź poza granice tego, co chcesz powiedzieć.

Konkluzja

Wywiady polegają na dzieleniu się informacjami i przekonywaniu słuchaczy do swojego punktu widzenia. Jeżeli Twoja organizacja jest stale w centrum zainteresowania opinii publicznej lub jest kojarzona z kontrowersyjnymi sprawami, warto rozważyć potrzebę treningu medialnego.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *