Jaki jest Twój największy wróg w wywiadzie dla mediów? Agresywny reporter? Zmęczenie? Stres? Nie.
Wrogiem nr 1 jest skomplikowana, zagmatwana i zapętlona odpowiedź.
Kiedy odpowiadasz na pytanie reportera, Twoja odpowiedź musi być maksymalnie prosta. Nie dlatego, że reporterzy są głupi. Chodzi o to, że odczytując po wywiadzie robione w pośpiechu notatki, mogą coś pomieszać.
Nawet jeśli reporter niczego nie pomyli, może to zrobić redaktor lub wydawca numeru – drobna zmiana w tekście może fundamentalnie zmienić jego wydźwięk.
Prostota przekazu
W przypadku skomplikowanej odpowiedzi, słuchacze, widzowie lub czytelnicy muszą poznać ją od początku do końca – to wymaga czasu i wysiłku. W typowej komunikacji to żaden problem.
Ale w świecie medialnym bardzo szybko tracisz kontrolę nad kontekstem swojej wypowiedzi i nie masz gwarancji, że do publiczności dotrze w całości. W praktyce, ludzie poznają tylko część Twojej odpowiedzi. A to już jest problem.
Nawet najbardziej skomplikowany problem można prosto wyjaśnić. Nie twierdzę, że to łatwe – na pewno wymaga wysiłku intelektualnego.
Skomplikowane wyjaśnienie
Udzielając rozbudowanej odpowiedzi na ataki lub fałszywe tezy, większość rozmówców zaczyna od zaprzeczenia i potem przechodzi do pozytywnego komunikatu.
Przykład:
Dziennikarz: "Gdy już się wydawało, że burza nad głowami pana współpracowników minęła, wypowiedzenie otrzymała sekretarz miasta."
Odpowiedź za długa: "To świadczy o tym, że nikt nie może mieć wrażenia, że jest nie do ruszenia i akceptuję wszystko, co robi. Cały czas obserwuję dokonania moich pracowników. Gdy stracę zaufanie do kogoś z naczelników, taka osoba też może odejść."
Odpowiedź krótsza: "Cały czas obserwuję dokonania moich pracowników. Gdy stracę zaufanie do kogoś z naczelników, taka osoba też może odejść."
Niestety może się zdarzyć (najczęściej w radiu lub telewizji), że dziennikarz odrzuci pozytywny przekaz i zostawi tylko zaprzeczenie. Stąd w przypadku cytowanego wywiadu tytuł: "Zembaczyński: Nie zwalniam dla zasady".
Jeżeli Twoja odpowiedź jest złożona i skomplikowana, to znaczy, że nie rozumiesz problemu. Tak to przynajmniej wygląda w mediach.
Konkluzja
Wszystkie rzeczy początkowo są skomplikowane – proste stają się po analizie i zrozumieniu. Proste odpowiedzi są lepiej zrozumiane i dłużej pamiętane przez odbiorców – o to właśnie chodzi w medialnej komunikacji.
Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 543 24 25.
Strona główna » wywiad » Skomplikowana odpowiedź – Twój wróg nr 1 w wywiadzie
26 lipca 2011
Skomplikowana odpowiedź – Twój wróg nr 1 w wywiadzie
Autor:
Bogusław Feliszek
o
10:53
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Etykiety:
dziennikarz,
szkolenia medialne,
wywiad
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz