26 lipca 2011

Skomplikowana odpowiedź – Twój wróg nr 1 w wywiadzie

Jaki jest Twój największy wróg w wywiadzie dla mediów? Agresywny reporter? Zmęczenie? Stres? Nie.

Wrogiem nr 1 jest skomplikowana, zagmatwana i zapętlona odpowiedź.

Kiedy odpowiadasz na pytanie reportera, Twoja odpowiedź musi być maksymalnie prosta. Nie dlatego, że reporterzy są głupi. Chodzi o to, że odczytując po wywiadzie robione w pośpiechu notatki, mogą coś pomieszać.

Nawet jeśli reporter niczego nie pomyli, może to zrobić redaktor lub wydawca numeru – drobna zmiana w tekście może fundamentalnie zmienić jego wydźwięk.

Prostota przekazu

W przypadku skomplikowanej odpowiedzi, słuchacze, widzowie lub czytelnicy muszą poznać ją od początku do końca – to wymaga czasu i wysiłku. W typowej komunikacji to żaden problem.

Ale w świecie medialnym bardzo szybko tracisz kontrolę nad kontekstem swojej wypowiedzi i nie masz gwarancji, że do publiczności dotrze w całości. W praktyce, ludzie poznają tylko część Twojej odpowiedzi. A to już jest problem.

Nawet najbardziej skomplikowany problem można prosto wyjaśnić. Nie twierdzę, że to łatwe – na pewno wymaga wysiłku intelektualnego.

Skomplikowane wyjaśnienie

Udzielając rozbudowanej odpowiedzi na ataki lub fałszywe tezy, większość rozmówców zaczyna od zaprzeczenia i potem przechodzi do pozytywnego komunikatu.

Przykład:

Dziennikarz: "Gdy już się wydawało, że burza nad głowami pana współpracowników minęła, wypowiedzenie otrzymała sekretarz miasta."

Odpowiedź za długa: "To świadczy o tym, że nikt nie może mieć wrażenia, że jest nie do ruszenia i akceptuję wszystko, co robi. Cały czas obserwuję dokonania moich pracowników. Gdy stracę zaufanie do kogoś z naczelników, taka osoba też może odejść."

Odpowiedź krótsza: "Cały czas obserwuję dokonania moich pracowników. Gdy stracę zaufanie do kogoś z naczelników, taka osoba też może odejść."

Niestety może się zdarzyć (najczęściej w radiu lub telewizji), że dziennikarz odrzuci pozytywny przekaz i zostawi tylko zaprzeczenie. Stąd w przypadku cytowanego wywiadu tytuł: "Zembaczyński: Nie zwalniam dla zasady".

Jeżeli Twoja odpowiedź jest złożona i skomplikowana, to znaczy, że nie rozumiesz problemu. Tak to przynajmniej wygląda w mediach.

Konkluzja

Wszystkie rzeczy początkowo są skomplikowane – proste stają się po analizie i zrozumieniu. Proste odpowiedzi są lepiej zrozumiane i dłużej pamiętane przez odbiorców – o to właśnie chodzi w medialnej komunikacji.

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 543 24 25.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *