Na jednym z blogów o public relations znalazłem zdanie, że "PR właściwie jest nie do opisania".
Wszystko można opisać – ale najpierw trzeba to zrozumieć.
Public relations często błędnie kojarzone jest z rozpowszechnianiem informacji prasowych, komunikacją "samouwielbienia", reklamą i promocją sprzedaży. Co więcej, wielu szefów organizacji nie rozumie i nie chce przyjąć do wiadomości jak ich poczynania i reakcje są postrzegane przez różne grupy otoczenia.
W największym skrócie, public relations to zarządzanie publicznym wizerunkiem (tym jak jesteś postrzegany) i tożsamością (tym jaki jesteś).
Public relations to pielęgnowanie dwustronnej otwartej komunikacji i pamiętanie, że w procesie komunikacji zmieniają się nie tylko odbiorcy tych działań, ale także nastawienie i zachowanie samej organizacji.
Oto 10 mądrych definicji public relations:
1. Public relations to starania o pozyskanie społecznego wsparcia dla działań, spraw, ruchów społecznych i organizacji poprzez informację, perswazję i adaptację.
– Edward Bernays
2. Public relations to element zarządzania komunikacją między organizacją a jej otoczeniem.
– James Grunig
3. Public relations jest funkcją zarządzania o ciągłym i planowym charakterze, dzięki której organizacja pozyskuje i podtrzymuje zrozumienie, sympatię i poparcie, tych którymi jest obecnie zainteresowana lub może być zainteresowana w przyszłości – przez badanie ich opinii o organizacji, w celu maksymalnego dostosowania do nich swoich celów i działalności, aby osiągnąć – poprzez planowe, szerokie rozpowszechnianie informacji – lepszą współpracę ze społeczeństwem oraz bardziej skutecznie realizować swoje interesy.
– Międzynarodowe Stowarzyszenie Public Relations (IPRA)
4. PR jako funkcja zarządzania obejmuje dwa podstawowe zadania: wnioskowanie (przewidywanie), analiza i interpretacja opinii publicznej, nastawienia i problemów, które mogą wywierać pozytywny lub negatywny wpływ na działalność i plany organizacji oraz doradzanie kierownictwu wszystkich szczebli organizacji w sprawach zasad działania i komunikowania przy uwzględnieniu wszystkich publicznych aspektów oraz społecznej i obywatelskiej odpowiedzialności własnej organizacji.
– Amerykańskie Stowarzyszenie Public Relations (PRSA)
5. PR to celowe, planowe i ciągłe starania o zbudowanie i utrzymanie wzajemnego zrozumienia pomiędzy organizacją a jej otoczeniem.
– Brytyjski Instytut Public Relations (CIPR)
6. Praktyczne działania w ramach public relations to dziedzina sztuki i gałąź nauki społecznej polegająca na analizie tendencji, przewidywaniu ich konsekwencji, doradztwie dla kierownictwa różnych instytucji oraz wdrażaniu zaplanowanych programów działań, które będą służyć zarówno danej instytucji, jak i dobru publicznemu.
– Deklaracja Meksykańska
7. Public relations to promocja wzajemnych kontaktów i dobrej reputacji pomiędzy osobą, firmą lub instytucją a innymi osobami, szczególnymi grupami odbiorców lub ogółem społeczeństwa, poprzez dystrybucję łatwo interpretowanych materiałów i rozwijanie przyjaznej wymiany zdań oraz ocena reakcji danej grupy odbiorców.
– Webster New International Dictionary
8. Public relations to sztuka i nauka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji.
– Sam Black
9. Najważniejszym, fundamentalnym elementem praktyki public relations jest nastawienie umysłu. Jest to po części filozofia, a po części sposób myślenia. Ujmując całą rzecz najkrócej – wartościowe rezultaty działań public relations to wywołanie reakcji w postaci motywacji do dokonania zakupu lub uwierzenia w coś lub w kogoś.
– Charles H. Zeanah
10. PR to informacja plus dopasowanie plus integracja.
– Alfred Oeckl
Która z tych definicji najwierniej – Twoim zdaniem – oddaje dzisiaj istotę public relations? Czy znasz definicję, którą warto dopisać do tej listy? Napisz o tym w komentarzu.
Strona główna » praktyk pr » 10 mądrych definicji public relations
4 września 2011
10 mądrych definicji public relations
Autor:
Bogusław Feliszek
o
09:09
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Etykiety:
komunikacja,
pr,
praktyk pr
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz