30 sierpnia 2011

Sic transit, czyli dobre i złe wiadomości

Media codziennie podają dobre i złe wiadomości – nie masz na to wpływu. Mogą to być informacje także o Twojej firmie.

Oto kilka porad jak poradzić sobie z różnymi informacjami jakie przynosi życie.

DOBRE WIADOMOŚCI

1. Ciesz się z uśmiechu fortuny!

Nie zakładaj, że świat sam dowie się o każdym sukcesie Twojej firmy – musisz mu o tym powiedzieć. Szczęście dzielone to szczęście mnożone – dziel się dobrymi wieściami.

2. Nie przypisuj sobie wszystkich zasług.

Pokaż wszystkich, którzy pracowali na sukces. Skromność i umiarkowanie są lepiej oceniane przez opinię publiczną od samochwalstwa.

Doceń indywidualny wkład każdej osoby i poszczególnych zespołów – to pokaże, że sukces nie był dziełem przypadku, ale dobrze zaplanowanej i wykonanej pracy.

3. Pokaż nowe cele.

Jeden sukces nigdy nie powinien być zachętą do odpoczynku. Przed Tobą jeszcze wiele udanych projektów – najlepsze firmy stale szukają bardziej ambitnych wyzwań.

ZŁE WIADOMOŚCI

4. Pokaż problem – przeproś za błąd i/lub znajdź przyczynę.

Ludzie chcą mieć pewność, że wiesz, co się wydarzyło. Ta wiedza jest zapowiedzią, że potrafisz uporać się z problemem.

Wina i odpowiedzialność to dwie oddzielne rzeczy (także różne kategorie prawne). Wina oznacza, że zrobiłeś coś złego. Wzięcie odpowiedzialności – że zamierzasz zająć się rozwiązaniem problemu. Nigdy nie wymiguj się od odpowiedzialności.

5. Zamiast szukać kozła ofiarnego, pokaż rozwiązanie.

Samo pokazanie planu uporania się z kryzysem (nie wspominając o jego rozwiązaniu) jest dużo lepiej postrzegane (i oceniane) przez opinię publiczną od pokazywania palcem na innych.

6. NIGDY się nie poddawaj.

Czasem krytyka opinii publicznej i ataki mediów zniechęcają do działania – rozżalony prezes firmy jest gotowy rzucić ręcznik na ring. Pamiętaj, że czas jest Twoim sojusznikiem. Ludzie są gotowi wybaczyć i zapomnieć jeżeli szybko zlikwidujesz problem i naprawisz szkody.

Liderzy muszą sami zadbać o to, żeby w świat poszła wiadomość, że zrobili wszystko co w ich mocy, żeby zakończyć kryzys i nie powtórzyć identycznego błędu w przyszłości. Jeden nieprzyjemny zbieg okoliczności lub błąd nie znaczy, że ktoś jest nieudacznikiem i nie potrafi wyciągać właściwych wniosków.

Konkluzja

Każda firma przechodzi wzloty i upadki, sukcesy i porażki, dobre i złe dni. Zadaniem liderów jest poprowadzenie jej długą i krętą drogą do sukcesu. Sic transit gloria mundi – Tak przemija chwała tego świata!

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *