5 września 2016

Etyka w public relations

W PR warto znać różnicę między tym, co nam wolno (czego nie zabrania prawo) i tym, co należy zrobić (czego się od nas oczekuje). Na przykład nie każde oszustwo wychodzi na jaw, ale czy to znaczy, że można oszukiwać i uważać się jednocześnie za uczciwego człowieka?

Są firmy, które pozwalają sobie od czasu na drobne występki (na przykład opóźnienie o kilka dni terminu płatności faktury). Są też takie, które notorycznie łamią etyczne zasady w biznesie (na przykład celowo maksymalnie wydłużają terminy płatności).

Podobnie wygląda budowanie relacji z mediami. Niektóre firmy nie wyobrażają sobie najdrobniejszego nadużycia zaufania, inne nie widzą w tym nic zdrożnego.

W tworzeniu strategii komunikacji z mediami warto respektować standardy, które nie zaszkodzą reputacji firmy.

Oto trzy przykłady:

1. Sytuacja kryzysowa

Firma wpadła w tarapaty. Być może jej szef obraził kogoś na Facebooku. Może w jednym z produktów wykryto niebezpieczną wadę. Może ktoś skradł firmowe dane o klientach. Media dzwonią z pytaniami o szczegóły. Co robisz?

Udajesz, że nic nie wiesz o problemie (pierwsze słyszę) albo udzielasz mylnych informacji (to tylko drobna awaria). W tej chwili nikt nie może sprawdzić czy mówisz prawdę czy nie. Nie pójdziesz za to do więzienia (niska szkodliwość społeczna czynu), ale to, co robisz jest nieetyczne (wiesz, że kłamiesz).

Dobra agencja PR pomoże przygotować właściwe komunikaty dla mediów i odpowiedzi na pytania reporterów. Podpowie co powiedzieć, kiedy to zrobić i jakie wykorzystać kanały komunikacji.

2. Premiera produktu

Twoja firma przygotowuje premierę produktu. Zależy Ci na wywołaniu pozytywnego szumu w mediach jeszcze przed oficjalną premierą. Na grupach fokusowych nie widziałeś entuzjazmu, ale ponieważ zainwestowałeś w produkt mnóstwo pieniędzy, czasu i energii musisz pokazać, że ten trud nie poszedł na marne. Co robisz?

Wysyłasz wybranym dziennikarzom i blogerom próbkę produktu lub wynagrodzenie za pochlebną recenzję nowego produktu. Produkt jest nowatorski (niewykluczone, że media oceniłyby go pozytywnie – szczerze i bez zachęt finansowych), ale Twoje postępowanie trudno uznać za etyczne.

Nie ma nic złego w oferowaniu próbek do testowania, ale nie można w zamian oczekiwać (żądać?) lepszego traktowania. Jeśli firma oferuje dziennikarzowi produkt lub usługę za darmo, musi o tym poinformować swoich klientów (a dziennikarz czytelników).

Dobra agencja PR przygotowuje strategię, która zwiększy zainteresowanie mediów nowym produktem lub usługą – wybierze najciekawsze informacje, opublikuje je w mediach społecznościowych i wykreuje zdarzenia, które rozkręcą kampanię PR.

3. Wykorzystanie zdjęć i video

Twoja firma przygotowała imprezę, na której nie było dużo osób. Do video z tej imprezy dodajesz kilka ujęć z innego firmowego wydarzenia z większą liczbą uczestników. Albo zapominasz zrobić wspólne zdjęcie szefa firmy z zaproszonym celebrytą i po imprezie naprawiasz ten błąd w programie graficznym (Photoshop czyni cuda!). Video i zdjęcie wysyłasz oczywiście mediom.

Czy te działania szkodzą reputacji? Nie (jeśli nie będą wykryte). Czy są nieetyczne? Tak.

To, że możesz coś zrobić (lub uważasz, że masz takie prawo) nie znaczy, że należy tak postąpić. Tekst wypowiedzi można trochę zmienić jeśli to poprawi jej klarowność, ale nie można wypaczyć jej sensu. Podobnie jest z edycją zdjęć i nagrań video.

Agencja PR wyjaśni rolę materiałów wizualnych w komunikacji z mediami i opinią publiczną oraz interakcjach w mediach społecznościowych. Dobrze dobrane zdjęcia i infografiki zwiększają zainteresowanie i zaangażowanie (jedno zdjęcie to tysiąc słów), wzmacniają relacje (zobaczyć to uwierzyć) oraz zapewniają większy rozgłos w mediach (artykuł ze zdjęciem jest dwa razy ciekawszy).

Konkluzja

Agencja PR, która rozumie Twoją branżę, wie co robi Twoja firma i zna jej cele, nie musi uciekać się do kłamstw i oszustw, aby zainteresować nią media. Najlepsze agencje PR skutecznie świadczą usługi bez szkody dla reputacji – swojej i ich klientów.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *