18 maja 2014

Dlaczego warto wiedzieć do kogo mówisz

Spędzam dużo czasu na szkoleniach medialnych, na których pomagam klientom budować skuteczne przekazy dla mediów – pisemne i ustne (do wykorzystania w wywiadach).

Niedawno jeden z uczestników szkolenia zaskoczył mnie mówiąc, że to dla niego strata czasu, bo dobrze wie co chce powiedzieć dziennikarzowi.

Kiedy zapytałem do kogo będzie mówił, zdziwiony odpowiedział: "Jak to do kogo? Do wszystkich, którzy przeczytają artykuł."

Tak właśnie myśli wielu szefów firm przed wywiadem dla mediów. Nie rozumieją do kogo mają kierować swoje słowa (ustnie lub pisemnie) i w efekcie mówiąc do wszystkich mówią do nikogo.

Nie mów do wszystkich

Jeżeli nie zastanowisz się przed wywiadem do kogo przede wszystkim chcesz dotrzeć ze swoim przesłaniem – inwestorów, analityków, przedstawicieli rządu, samorządowców, klientów, konsumentów lub swoich pracowników – to, co powiesz nie wywoła oczekiwanego efektu.

Zanim powiesz pierwsze zdanie zastanów się DO KOGO MÓWISZ i CZEGO CHCĄ SIĘ DOWIEDZIEĆ.

Wyobraź sobie, że pracujesz w banku. Jeżeli chcesz przekonać w artykule doradców finansowych do tego, żeby sprzedawali Twoje produkty, zastanów się jakich potrzebują informacji.

Co chcesz, żeby MYŚLELI, CZULI i ZROBILI po lekturze?

Jakie wątpliwości masz rozwiać, na jakie pytania odpowiedzieć i jakie wymienić korzyści?

Jakie dowody (dane statystyczne, raporty i badania) masz przedstawić?

Pamiętaj, że każdy czytelnik otrzyma te same informacje. Ale dzięki treści adresowanej głównie do doradców finansowych osiągniesz swój strategiczny cel.

Myśli, uczucia i działanie

Oto kilka praktycznych porad o czym należy pamiętać pisząc dla konkretnej grupy docelowej:

1. Do kogo kieruję swoje słowa? (Wykorzystaj wszystko co wiesz o branży, pozycji rynkowej, liczbie pracowników, itp.)

2. Co chcę, żeby MYŚLELI, CZULI i ZROBILI po lekturze artykułu? (Chodzi o wezwanie do działania czy zmianę nastawienia lub opinii?)

3. Co wiedzą w tej chwili? Jakie mają informacje? (Czasem czytelnicy wiedzą mniej niż sądzisz o technicznych lub organizacyjnych aspektach problemu.)

4. Jakie mają nastawienie do tematu? (Inaczej pisze się do czytelników pozytywnie nastawionych do sprawy, inaczej do tych, którzy patrzą na nią krzywym okiem.)

Konkluzja

Jeśli chcesz nie tylko mówić, ale także wpływać na zachowanie ludzi, przedstawiaj najmocniejsze argumenty w kilku punktach – nie więcej niż trzech.

Dodaj najważniejsze fakty, liczby, przykłady, studia przypadku i najnowsze wyniki badań. Myśl obrazami, opowiadaj historie i trzymaj się konkretów.

Tego właśnie uczymy na naszych szkoleniach medialnych.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *