Każdy kto pracuje w PR wie, że konsumenci nie zawsze podejmują racjonalne decyzje. Dlatego prawie identyczne produkty i usługi cieszą się bardzo różnym popytem.
Z drugiej strony, konsumenci nie lubią wyrzucać pieniędzy w błoto i dlatego tak dużo nowych produktów lub usług nie robi kariery na rynku.
Jak pogodzić te dwa pozornie sprzeczne zachowania? Czy ci sami konsumenci mogą być histerycznie emocjonalni i do bólu pragmatyczni?
Tego nie można wytłumaczyć. I dlatego PR jest takie ciekawe.
Fizyka i PR
Podobnie jest z fizyką. Są dwie sprzeczne teorie wyjaśniające zachowanie się materii.
Teoria względności objaśnia świat w jeden sposób. Fizyka kwantów tłumaczy go inaczej.
Te dwie odmienne teorie tłumaczą te sam świat. Każda potrafi równie przekonująco objaśnić zachowanie się materii – teoria względności w ogólnej skali a fizyka kwantowa w mniejszej.
Z podobną zagadką mamy do czynienia w public relations. Jeśli zapytasz eksperta PR "jak się robi rewelacyjną kampanię PR" poda listę uroczych przymiotników, na przykład piękna, przekonująca, kusząca, przebojowa, oryginalna i zabawna... ale nie przyzna się, że tak naprawdę nikt nie wie jak to się robi.
Można pokazać setkę kampanii PR, które mimo że były "piękne, przekonujące, kuszące, przebojowe, oryginalne i zabawne" zrobiły klapę i setkę takich, które odniosły sukces mimo że nie były "piękne, przekonujące, kuszące, przebojowe, oryginalne i zabawne".
To, co często wkurza klientów agencji PR i czyni z PR fascynujące wyzwanie jest fakt, że nie ma jednego uniwersalnego algorytmu, który pomoże stworzyć niezawodną kampanię PR. Nikt nie wie ile powinno być w niej emocji i ile zdrowego rozsądku, ile szaleństwa i ile chłodnej kalkulacji, ile zabawy i ile pragmatyzmu. Nikt nie zna tych proporcji.
Wyjątkowy dar
Nowoczesny marketing pomaga ekspertom PR opisać, wyszukać i dotrzeć do potencjalnych konsumentów, ale nie daje odpowiedzi jak ich motywować (zachęcić?) do działania.
Ci, którzy prowadzą skuteczne kampanie PR wiedzą (i nie jest to wiedza z książek) co robić, żeby motywować do działania (zakupu?) pewien typ konsumenta w pewnej kategorii.
Nie wiedzą skąd to wiedzą i czasem nawet nie wiedzą, że to wiedzą. Ale potrafią to zrobić.
Dlatego tak niewiele osób regularnie prowadzi rewelacyjne kampanie public relations a większość musi się zadowolić przeciętnymi wynikami.
Niektórzy mają po prostu wyjątkowy dar trafiania do ruchomego celu z zamkniętymi oczami. Właśnie po tym można rozpoznać utalentowanego specjalistę PR.
Spotkałeś utalentowanego specjalistę PR? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz