5 września 2017

Jak bezpiecznie przejść od odpowiedzi na pytanie reportera do kluczowego komunikatu

Most łączy dwa brzegi rzeki. W wywiadzie dla mediów symboliczny most łączy odpowiedź na pytanie reportera z kluczowym komunikatem rozmówcy.

Na szkoleniach medialnych często jestem pytany co robić kiedy reporter zadaje pytanie, na które nie chcemy odpowiedzieć. Na przykład reporter pyta o konflikt z prawem lub problemy w branży.

Moja odpowiedź od lat jest taka sama. Reporter ma prawo zadawać takie pytania i trzeba na nie odpowiedzieć. Jedną z metod udzielenia pełnej odpowiedzi jest technika przejścia (tak jak przejście przez most z jednego brzegu rzeki na drugi).

Technika przejścia polega na umieszczeniu w odpowiedzi krótkiego wyrażenia łączącego pierwszą część odpowiedzi z jednym z kluczowych komunikatów.

W dobrym wywiadzie dla mediów pojawiają się dwie grupy informacji: 1. odpowiedzi na pytania reportera (to, czego chce się dowiedzieć) i 2. kluczowe komunikaty (to, co sam chcesz powiedzieć). Jak to połączyć odpowiadając na negatywne pytanie? Lub jeszcze inaczej – jak przejść od odpowiedzi na negatywne pytanie do pozytywnego kluczowego komunikatu?

Jako rzecznik prasowy musisz odpowiedzieć na każde pytanie reportera lub przynajmniej pokazać, że je zrozumiałeś. Jeśli na przykład pracujesz dla urzędu miasta i reporter pyta: "Czy ratusz nie jest chciwy podnosząc podatki o 6 procent?", prawdopodobnie powiesz: "Wcale nie jesteśmy chciwi." Błąd polega na powtórzeniu w odpowiedzi słowa "chciwy" (powtórka wzmacnia jego znaczenie). Lepiej w takiej sytuacji wykorzystać technikę przejścia.

Jak wykorzystać technikę przejścia w wywiadzie dla mediów

Reporter radiowy: "Czy ratusz nie jest chciwy podnosząc podatki o 6 procent?"

Rzecznik prasowy: "Rozumiem taką opinię, ale nasi mieszkańcy powinni wiedzieć, że urząd miasta skupia się na świadczeniu usług najwyższej jakości. Dzięki tej podwyżce będziemy mogli to nadal robić."

Mówiąc "Rozumiem taką opinię" odnosisz się bezpośrednio do pytania. Potem dzięki "Nasi mieszkańcy powinni wiedzieć, że..." szybko przechodzisz do kluczowego komunikatu o świadczeniu usług najwyższej jakości.

Moje ulubione techniki przejścia

Mam kilka ulubionych wyrażeń w technice przejścia. Żadna nie ma pompatycznej nazwy, na przykład Most Mediów czy Most Marzeń, ale wszystkie dają pożądany efekt:

1. W tej chwili najważniejsze jest, żeby..."

2. Ważne, żeby pamiętać o..."

3. Nasi mieszkańcy powinni wiedzieć, że...

4. Nie znam szczegółów tej sprawy, ale wiem, że...

5. Nasi klienci mówią nam, że...

6. Chciałbym dodać, że...

7. Rozumiem taką opinię, ale...

Podane wyrażenia umożliwiają skierowanie rozmowy na to, co chcesz powiedzieć, a nie na to, o czym chce rozmawiać reporter. Dzięki nim masz większy wpływ na przebieg wywiadu.

Inny sposób wykorzystania techniki przejścia

Ta sama technika pomaga także przejść w środku odpowiedzi do nowego wątku i połączyć dwa punkty.

Reporter telewizyjny: "Czy ratusz nie jest chciwy podnosząc podatki o 6 procent?"

Rzecznik prasowy: "Rozumiem taką opinię, ale nasi mieszkańcy powinni wiedzieć, że urząd miasta skupia się na świadczeniu usług najwyższej jakości. Dzięki tej podwyżce będziemy mogli to nadal robić. Chciałbym dodać, że to jest najniższa podwyżka w miastach o porównywalnej wielkości, a to znaczy, że świadczymy usługi taniej niż inne miasta."

W tej odpowiedzi rzecznik prasowy połączył dwa kluczowe komunikaty. Pierwszy o priorytecie usług najwyższej jakości, drugi o świadczeniu tych usług w dobrej cenie. Reporter może wykorzystać całą odpowiedź lub jej pierwszą lub drugą część.

Obowiązek odpowiedzi na pytanie reportera

Byłbym naiwny, gdybym powiedział, że technika przejścia pomaga odpowiedzieć na każde niewygodne pytanie – niestety czasem ewidentnie pokazuje ucieczkę od odpowiedzi. W takim przypadku wykorzystaj przejście do wyjaśnienia okoliczności swojej decyzji lub zachowania.

Podam przykład radnego głosującego za rozbudową centrum handlowego i lokalną gazetą, która widzi konflikt interesu.

Reporter gazety: "Dlaczego brał pan udział w tym głosowaniu skoro może mieć pan w tym osobisty interes?"

Radny: "Wszystko odbyło się zgodnie z prawem. Przed głosowaniem konsultowałem to z działem prawnym urzędu miasta, gdzie dowiedziałem się, że nie ma konfliktu interesu. Chciałbym dodać, że udziały w firmie, która bierze udział w przetargu na rozbudowę centrum sprzedałem 5 lat temu, czyli rok przed wyborem na radnego."

Radny odpowiedział na pytanie i wykorzystując "Chciałbym dodać, że..." przeszedł do drugiej części odpowiedzi.

Konkluzja

Na naszych szkoleniach medialnych przypominam, żeby nie odpowiadać na pytanie zamknięte tylko TAK lub NIE. Jeśli chcesz być dobrze zrozumiany, zawsze wyjaśnij dlaczego mówisz TAK lub NIE. Most (wyrażenie przygotowane i przećwiczone na szkoleniu medialnym) poprowadzi Cię na bezpieczny brzeg rzeki.

Jeśli potrzebujesz szkolenia medialnego lub masz pytanie o komunikacji z mediami, proszę o kontakt. Mój telefon: 77 543 24 25.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *