3 października 2017

Bezcenny PR

Jest taki żart: "Jeżeli cena i wartość znaczą to samo, dlaczego bezcenny i bezwartościowy znaczą coś zupełnie przeciwnego?"

Cenę ustala sprzedawca a wartość określa kupujący. Cenę kształtują różne warunki rynkowe. Na wartość duży wpływ ma marketing i PR.

W idealnej sytuacji klient chciałby korzystać z usług PR za darmo. Natomiast agencja PR chciałaby sprzedawać swoje usługi jak najdrożej. Czy to znaczy, że klient i agencja PR mają sprzeczne interesy?

Mogłoby się wydawać, że nikt w Polsce nie jest zainteresowany usługami niskiej jakości za żadną cenę (także tę najniższą). Niestety, jest inaczej. Nadal jest popyt na usługi PR niskiej jakości i – jak się można domyślać – za niską cenę.

"Dobra" cena jest wtedy kiedy ocena wartości usług agencji PR przez klienta jest wyższa od ceny. Wysoka cena jest wtedy kiedy ocena wartości usług agencji PR przez klienta jest niższa od ceny. Logiczne, prawda?

Wartości PR nie określa cena. Opisuje ją to jak ważny jest PR dla klienta. Im ważniejszy, tym większa wartość PR. Albo inaczej, tani PR nie wypracuje wartości jakiej potrzebuje ważny projekt.

Gdybym miał zrobić wykres porównujący cenę i wartość, obydwie linie rosłyby razem (im większa cena, tym większa wartość). Ale w pewnym punkcie zaczęłyby się rozchodzić. Za tym punktem możliwe są dwie sytuacje:

1. Cena nadal rośnie, ale wartość PR dla klienta się nie zmienia. Kiedy cena przewyższa wartość wchodzimy w świat luksusu lub ekstrawagancji ("Kupię to sobie jak wygram w lotto!").

2. Wartość wciąż rośnie, ale cena się nie zmienia. Od tego momentu możemy mówić o inwestycji. To optymalna sytuacja dla klienta i dobra dla agencji PR. Klient więcej myśli o tym, co zyskuje a mniej o tym ile musi za to zapłacić.

Wspólnym celem klienta i agencji PR jest znalezienie punktu, w którym wartość jest co najmniej równa cenie. Od tego miejsca obydwie strony mogą już iść we wspólnym kierunku.

Największym wyzwaniem dla agencji PR jest pokazanie klientowi wartości swojej pracy. Największym wyzwaniem dla klienta jest zrozumienie wartości tej pracy dla sukcesu jego firmy.

Nikomu nie można zabronić wyboru usług PR niskiej wartości, ale nikt kto ceni swoje pieniądze nie może sobie na to pozwolić. Bezcenne usługi PR plasują się gdzieś między bezpłatnymi i drogimi (rzadko pośrodku) i zawsze są opłacalną inwestycją w promocję wizerunku i reputacji marki.

Jakie jest Twoje zdanie o cenie i wartości w PR? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *