2 lipca 2011

Zabawki i bramki, czyli jak mówić o swojej firmie

Przez ostatnie 10 lat prowadziłem szkolenia dla kilkudziesięciu rzeczników prasowych. Moje pierwsze pytanie na szkoleniu medialnym zawsze jest to samo: "Proszę opowiedzieć o swojej firmie/instytucji/organizacji."

99% rzeczników prasowych odpowiada na początku szkolenia mniej więcej tak:

"Opolska Fundacja Rozwoju Edukacji Obywatelskiej jest pozarządową organizacją zatrudniającą 25 pracowników w czterech miastach. Jej celem jest poprawa jakości edukacji obywatelskiej w województwie opolskim."

Lub

"Zabawne Zabawki jest wiodącym w Polsce producentem wysokiej jakości i bezpiecznych zabawek w przystępnych cenach."

Czy któreś z tych zdań zrobiło na Tobie dobre wrażenie? Ja też nie jestem zachwycony.

Kiedy reporter zadaje otwarte pytanie, w rodzaju "czym się zajmujesz", wyobraź sobie przed sobą szerokie boisko piłki nożnej bez obrońców przeciwnika blokujących drogę do pola karnego po drugiej stronie.

Decydując się na jedną z podanych wyżej odpowiedzi, zapraszasz na boisko kilku zawodników konkurencji, którzy umiejętnym ślizgiem potrafią odebrać Ci piłkę i poważnie utrudnić zdobycie zwycięskiego gola.

Spróbuj innej odpowiedzi. Zacznij od "dlaczego" – przedstaw odpowiedź w interesującym kontekście pokazującym "czym się zajmujesz" bardziej przekonująco.

Wyobraź sobie, że obydwaj rzecznicy odpowiedzieliby tak:

"Na Śląsku Opolskim w każdych wyborach odnotowujemy najniższą w kraju frekwencję wyborczą. Jedną z przyczyn jest niski poziom aktywności obywatelskiej, co pokazuje na przykład mała liczba organizacji pozarządowych. Opolska Fundacja Rozwoju Edukacji Obywatelskiej powstała, żeby to zmienić – pomagamy mieszkańcom organizować lokalne stowarzyszenia, które działając bliżej ludzi i ich problemów zachęcają do większej aktywności."

Lub

"Zawsze kiedy kupujemy zabawki zastanawiamy się dlaczego tyle kosztują i dlaczego tak szybko się psują, prawda? Zabawne Zabawki wytwarza zabawki, które nie psują się po wyjęciu z opakowania – dajemy na to gwarancję – robimy bezpieczne i wysokiej jakości zabawki na każdą kieszeń."

Obydwie odpowiedzi są bardziej sugestywne i przekonujące, prawda?

Następnym razem kiedy usłyszysz otwarte pytanie, nie recytuj jak katarynka firmowej misji – zacznij odpowiedź od wyjaśnienia "dlaczego" to, co robisz jest ważne, pożyteczne i wyjątkowe.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *