Na świecie są dwa rodzaje ekspertów.
Pierwszy chełpi się umiejętnością uporządkowanego, linearnego, szczegółowego, abstrakcyjnego i koncepcyjnego myślenia i mówienia. Jego logiczny i racjonalny umysł właściwie nie jest w stanie inaczej komunikować się ze światem.
Taki ekspert mimo że miał wiele okazji do wykazania się bogatą wiedzą i doświadczeniem w mediach, nigdy nie był zadowolony z efektu, bo albo reporter coś "przekręcił" albo wybrał "niewłaściwy" cytat. Jego zapał do kontaktów z "niedorozwiniętymi dziennikarzami" powoli wygasa. Media również za nim nie tęsknią. Nasz ekspert woli zachować "czystość intelektualną" i poczucie wyższości.
Drugi rodzaj eksperta bardzo się różni od pierwszego. Też jest dumny z umiejętności racjonalnego, logicznego, uporządkowanego, linearnego, szczegółowego, abstrakcyjnego i koncepcyjnego myślenia i mówienia. Jednakże zdaje sobie sprawę, że jego najbardziej wyszukany styl myślenia i mówienia nie pasuje do wszystkich sytuacji.
Ekspert rozumie, że komunikacja z dziennikarzami musi różnić się od rozmowy z jego dziećmi, babcią, księdzem lub cudzoziemcami. Potrafi dopasować styl wysławiania się do okoliczności i potrzeb.
Kiedy udziela wywiadu mediom całkowicie zmienia styl komunikacji. Po pierwsze unika abstrakcji i podaje dużo konkretnych przykładów. Nie używa uogólnień – woli obrazowe i osobiste przykłady prosto z życia. Chętnie odwołuje się do barwnych analogii z popkultury. Mówi z pasją i przekonaniem.
Efekty? Dziennikarze chętnie proszą go o wypowiedzi, a on z przyjemnością przekazuje skomplikowane informacje w prosty i zrozumiały sposób. Nie uważa za zawodowy "dyshonor" wypowiedzi dla tabloida – wręcz przeciwnie, widzi w tym okazję do powiedzenia czegoś ciekawego w "innym języku" innej grupie odbiorców.
Media chętnie go cytują. Im więcej udziela wywiadów, tym częściej jest proszony o nowe komentarze. Coraz większa popularność ułatwia kontakty z innymi ekspertami, co poszerza jego zawodową wiedzę.
Każdy pozytywny kontakt medialny poszerza grupę jego admiratorów. Na koniec, zdobywa szerokie uznanie nie tylko kolegów z branży, ale także podziw opinii publicznej.
Którym ekspertem chcesz być: pierwszym czy drugim? Napisz o tym w komentarzu.
Strona główna » pr » Dylemat eksperta
22 lipca 2011
Dylemat eksperta
Autor:
Bogusław Feliszek
o
16:10
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz