22 lipca 2011

Dylemat eksperta

Na świecie są dwa rodzaje ekspertów.

Pierwszy chełpi się umiejętnością uporządkowanego, linearnego, szczegółowego, abstrakcyjnego i koncepcyjnego myślenia i mówienia. Jego logiczny i racjonalny umysł właściwie nie jest w stanie inaczej komunikować się ze światem.

Taki ekspert mimo że miał wiele okazji do wykazania się bogatą wiedzą i doświadczeniem w mediach, nigdy nie był zadowolony z efektu, bo albo reporter coś "przekręcił" albo wybrał "niewłaściwy" cytat. Jego zapał do kontaktów z "niedorozwiniętymi dziennikarzami" powoli wygasa. Media również za nim nie tęsknią. Nasz ekspert woli zachować "czystość intelektualną" i poczucie wyższości.

Drugi rodzaj eksperta bardzo się różni od pierwszego. Też jest dumny z umiejętności racjonalnego, logicznego, uporządkowanego, linearnego, szczegółowego, abstrakcyjnego i koncepcyjnego myślenia i mówienia. Jednakże zdaje sobie sprawę, że jego najbardziej wyszukany styl myślenia i mówienia nie pasuje do wszystkich sytuacji.

Ekspert rozumie, że komunikacja z dziennikarzami musi różnić się od rozmowy z jego dziećmi, babcią, księdzem lub cudzoziemcami. Potrafi dopasować styl wysławiania się do okoliczności i potrzeb.

Kiedy udziela wywiadu mediom całkowicie zmienia styl komunikacji. Po pierwsze unika abstrakcji i podaje dużo konkretnych przykładów. Nie używa uogólnień – woli obrazowe i osobiste przykłady prosto z życia. Chętnie odwołuje się do barwnych analogii z popkultury. Mówi z pasją i przekonaniem.

Efekty? Dziennikarze chętnie proszą go o wypowiedzi, a on z przyjemnością przekazuje skomplikowane informacje w prosty i zrozumiały sposób. Nie uważa za zawodowy "dyshonor" wypowiedzi dla tabloida – wręcz przeciwnie, widzi w tym okazję do powiedzenia czegoś ciekawego w "innym języku" innej grupie odbiorców.

Media chętnie go cytują. Im więcej udziela wywiadów, tym częściej jest proszony o nowe komentarze. Coraz większa popularność ułatwia kontakty z innymi ekspertami, co poszerza jego zawodową wiedzę.

Każdy pozytywny kontakt medialny poszerza grupę jego admiratorów. Na koniec, zdobywa szerokie uznanie nie tylko kolegów z branży, ale także podziw opinii publicznej.

Którym ekspertem chcesz być: pierwszym czy drugim? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *