Zadzwonił reporter z prośbą o wywiad. Zgodziłeś się pod warunkiem, że będzie to wywiad na żywo.
Reporter powiedział, że przyjdzie z magnetofonem, a Twoja wypowiedź będzie zmontowana i nadana później. Odmówiłeś, bo obawiałeś się wybrania przez dziennikarza niekorzystnego dla Ciebie fragmentu. Teraz trochę żałujesz.
Udzielając wywiadów wiesz, że część będzie nadana na żywo, część nagrana i odtworzona później. W pierwszym przypadku słowa od razu trafiają do słuchaczy (z kilkusekundowym opóźnieniem na wszelki wypadek, gdybyś powiedział coś sprzecznego z dobrym smakiem).
Niektórzy "eksperci" PR odradzają wywiady nagrywane na magnetofon, ponieważ to... strata czasu. Jedyną stratą czasu jest taka porada.
Argument jakiego używają ci eksperci to stwierdzenie, że wywiad będzie przemontowany i usunięte będą wszystkie elementy promocyjne.
Takie rozumowanie pozbawione jest sensu z kilku powodów.
Udzieliłem wielu nagrywanych wywiadów i mogę ręczyć za ich skuteczność.
Niektóre stacje radiowe nadal emitują wyłącznie nagrane wywiady. Ich czas antenowy jest bardzo cenny i dziennikarze bardzo krótko montują wszystkie wypowiedzi (maksymalny czas 10 sekund). Jeżeli je zignorujesz, stracisz bezcenny kanał kontaktu ze słuchaczem/klientem.
Są sytuacje, w których nagranie wywiadu jest jedynym rozwiązaniem. Znasz kogoś kto byłby zachwycony rozmową na żywo z dziennikarzem o 1:00 w nocy? Nagrany wywiad może być emitowany (i powtarzany) o dowolnej porze (nawet wtedy, gdy słodko śpię).
Sama myśl o tym, że dziennikarz będzie na siłę wycinać z Twojej wypowiedzi fragment, który stawia Ciebie w niezasłużenie dobrym świetle jest niepoważna. Reportera interesuje ciekawa, soczysta i kontrowersyjna wypowiedź. Jeśli będzie ją miał na taśmie (teraz już częściej na dysku), na pewno ją wykorzysta.
Przyznam, że przepadam za wywiadami na żywo w radiowym studio, bo dają one możliwość odpowiedzi na telefoniczne pytania słuchaczy. Jeśli jednak jedynym rozwiązaniem jest nagranie, nigdy nie odmawiam.
Oczywiście przed pierwszym kontaktem z dziennikarzem trzeba opanować zasady udzielania wywiadu. Bez tej umiejętności czas spędzony z dziennikarzem będzie bezpowrotnie stracony.
Strona główna » wywiad » Wywiad w radiu
2 listopada 2010
Wywiad w radiu
Autor:
Bogusław Feliszek
o
08:37
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz