31 października 2010

Jak mierzyć efekty kampanii PR

Czy można zmierzyć rezultaty działań PR, a w szczególności – czy można przewidzieć przyszłe efekty i ocenić czy warto w ogóle inwestować jakieś środki w public relations?

Jeżeli konkretne działania PR łączysz z konkretnym rezultatem, ten rezultat musi być mierzalny.

Wszystkie systemy analizy mediów są kosztowne. Dużo zależy od wybranej metody pomiaru. Jeżeli interesuje nas reakcja mediów podstawą jest analiza wycinków prasowych. Jeżeli ważny jest wzrost sprzedaży, trzeba zacząć od określenia średniej miesięcznej sprzedaży, by następnie porównać zmiany na koniec kampanii PR. Prognozowanie przyszłych wyników jest trudne, jeżeli agencja PR wcześniej nie wykonywała podobnych prac.

Przewidując przyszłe rezultaty należy wziąć pod uwagę wiele zmiennych:

   1. jakość inicjatywy/akcji i jej atrakcyjność dla mediów,

   2. sposób w jaki jest przedstawiona,

   3. trafność doboru mediów (czy temat zainteresuje wybrane redakcje),

   4. jakość narzędzi wykorzystanych do kontaktów z mediami.

Oraz takie elementy jak:

   1. wartość tematu,

   2. narzędzia monitorujące realizację projektu,

   3. baza danych o kalendarzach edytorskich redakcji,

   4. baza danych tematów, które interesują dziennikarzy.

Mierzenie rezultatów PR jest bardzo subiektywne i zależy od celów:

   1. Czy pragniesz zwiększyć liczbę odwiedzin na witrynie WWW?

   2. Czy chcesz dotrzeć do wybranej grupy z określonym przekazem?

   3. Czy planujesz zmienić postrzeganie organizacji lub problemu?

   4. Czy zamierzasz zachęcić do konkretnego zachowania lub działania?

Każda sytuacja wymaga innych narzędzi i technik pomiaru. Najwięcej czasu zajmuje dokonanie pomiaru na początku kampanii PR i po jej zakończeniu.

Jeżeli działasz pod presją czasu lub ograniczonego budżetu, możesz policzyć liczbę odwiedzin na stronie WWW. Ale lepiej połączyć te kliknięcia z jakąś wybraną aktywnością handlową, na przykład większą liczbą zapytań o konkretny produkt od klientów i dziennikarzy.

Jak mierzysz efekty swoich kampanii PR? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *