17 października 2010

Przepraszam. Żadnych gwarancji.

Jaka jest wartość jednego zdania o kliencie agencji PR w krajowym dzienniku w porównaniu do recenzji jego nowego produktu w branżowym magazynie? Co ma większą wartość: podanie numeru telefonu do działu sprzedaży w audycji radiowej czy adresu WWW? Jak to wyliczyć?

Jest mało agencji public relations, którym klienci płacą wyłącznie za efekty pracy. Jeśli jest artykuł w prasie, klient płaci. Jeśli nie ma, nie płaci.

Dla klienta taki układ jest bezpieczny, bo nie płaci agencji kiedy nie ma efektów. Czy tani? Nie zawsze. Bo kiedy są efekty (na przykład artykuł na pierwszej stronie popularnej gazety), płaci bardzo dużo.

Większość agencji PR i indywidualnych konsultantów wypisuje fakturę za wykonaną pracę bez względu na to czy media połkną haczyk czy nie.

Większość doświadczonych praktyków PR nie gwarantuje tego, że media "rzucą się" na temat (Chciałbym zobaczyć ROI agencji, która daje takie gwarancje). Mogą natomiast zagwarantować, że prześlą mediom tylko najlepsze pomysły mające szansę ukazać się w druku lub na antenie. Mogą też zagwarantować, że swoją pracę wykonają zgodnie z profesjonalnymi standardami public relations.

Kiedy pracowałem w radiu jako wydawca programów nigdy nie gwarantowałem reporterom, że efekty ich trudu znajdą się na antenie. Niektóre relacje były zastępowane przez ważniejsze tematy. Bywało i tak, że zadanie zostało źle wykonane i nie można go było poprawić przed emisją. Czy w takiej sytuacji odpowiedzialny praktyk PR może coś zagwarantować?

W mediach informacyjnych działa tyle zmiennych przed decyzją o druku lub emisji, że nawet temat planowany na pierwszą stronę może zniknąć z cyklu produkcyjnego.

Dobrzy specjaliści PR potrafią przedstawić klientowi wyniki analizy mediów i podstawowe wyniki uzyskane z pracy na rzecz innych klientów (jeżeli wyrażą na to zgodę). Potrafią rozpoznać złe pomysły i przekształcić je w takie, które mogą zainteresować reporterów. Potrafią też zapoznać klienta z arkanami sztuki współpracy z mediami.

Konkluzja

Wynagrodzenie agencji PR powinno być powiązane z efektami jej pracy dla klienta. Ale uzależnianie tego wynagrodzenia wyłącznie od liczby materiałów w mediach jest niemiarodajne, bo pomija jakość tych efektów i ich wpływ na reputację i wyniki finansowe firmy klienta.

Jeśli szukasz agencji PR, która wie jak działają i czego potrzebują media, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 543 24 25.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *