W artykule o Twojej firmie pojawił się istotny błąd rzeczowy. Skoro pomyłka jest poważna i wymaga korekty, podaję siedem wskazówek co zrobić:
1. Sprawdź czy gazeta ma dział korekt, w którym uzyskasz wszystkie informacje dotyczące dokonywania poprawki. Niestety nie dotyczy to mediów elektronicznych, które zazwyczaj odmawiają korekty, jeżeli rozmiar błędu nie grozi przegraniem sprawy w sądzie.
2. Zawsze zaczynaj od kontaktu z osobą, która popełniła błąd. Od jej reakcji będzie zależeć Twoje postępowanie. Telefon do naczelnego (nawet jeśli jesteś z nim w dobrej komitywie) całkowicie zepsuje Twoją wiarygodność w newsroomie.
3. Nie dzwoń i nie wysyłaj e-maila, zanim nie możesz udowodnić oczywistości błędu. Zbierz dowody ujawniające błąd i dane dokumentujące prawdę. Tylko wtedy rozmowa z dziennikarzem będzie rzeczowa.
4. Panuj nad emocjami. Nie przedstawiaj wygórowanych żądań. Możesz rozmowę rozpocząć w taki sposób: "Dziękuję za artykuł. Oczekiwałem jednak równie dobrego przedstawienia naszego punktu widzenia. Ponieważ pojawiły się pewne wątpliwości chciałbym wyjaśnić..." Taka rozmowa skupia się na wyjaśnieniu wątpliwości, a nie na sprostowaniu nieprawdziwych informacji. To zasadnicza różnica.
5. Kontaktuj się z dziennikarzem tylko w wypadku poważnych błędów. Jeżeli nie będziesz zadowolony z rozmowy, wytłumacz jeszcze raz dlaczego wyjaśnienie jest dla Ciebie ważne i co zamierzasz robić, aby doprowadzić do zamieszczenia korekty. Skuteczne jest zaproponowanie dziennikarzowi spotkania z jego bezpośrednim przełożonym w redakcji.
6. Jeśli problem jest większy od literówki w nazwisku dyrektora, może warto zwrócić się bezpośrednio do redaktora naczelnego. Możesz to zrobić tylko w sytuacji kiedy w artykule zupełnie pominięto Twój punkt widzenia. Jeżeli Twoja opinia została wykorzystana, a Ty nie jesteś zadowolony z przedstawionego sensu wypowiedzi, daruj sobie trud pisania listu, uderz się w piersi i zastanów dlaczego do tego doszło.
7. Postaraj się pomóc reporterowi w wykonaniu zadania na samym początku. Przygotuj na piśmie wybór podstawowych danych o temacie, sobie i organizacji. W przypadku błędu będziesz mógł się odwołać do tekstu (reporter także). Nigdy nie zdarzyło mi się mieć kłopotów z odmową umieszczenia korekty informacji przedstawionej na piśmie.
Czy zdarzyło się, że redakcja odmówiła skorygowania ewidentnego błędu? Co wtedy zrobiłeś? Napisz o tym w komentarzu.
Strona główna » korekta » 7 sposobów inteligentnej korekty
22 października 2010
7 sposobów inteligentnej korekty
Autor:
Bogusław Feliszek
o
09:11
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Etykiety:
artykuł,
dziennikarz,
korekta
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz