Może się zdarzyć, że Twoja firma, instytucja lub organizacja będzie musiała wybrać rzecznika prasowego do promocji produktu, usługi lub sprawy.
Dotychczasowy rzecznik przechodzi na emeryturę, podkupiła go konkurencja (agencja PR?), nie sprawdził się w tej trudnej i odpowiedzialnej roli albo... w ogóle go nie było.
Oto dziesięć punktów, którymi należy kierować się w procesie selekcji nowej publicznej i medialnej twarzy:
1. Media zawsze chcą rozmawiać z najważniejszą i najbardziej kompetentną osobą w firmie. Jeżeli to nie jest prezes, jego zastępca lub dyrektor, trzeba wytłumaczyć dziennikarzom dlaczego właśnie ta osoba jest wyznaczona do kontaktu.
2. Doświadczenie zawodowe rzecznika i jego wykształcenie powinny tłumaczyć dlaczego został wybrany do promocji produktu, usługi lub sprawy, a sam rzecznik pokazywać, że robi to z przekonaniem i zaangażowaniem.
3. Rzecznik nie musi mieć w głowie wszystkich szczegółowych liczb, statystyk i danych, ale powinien znać te najbardziej aktualne i najważniejsze oraz umieć przekazać je w jasnych, konkretnych i prostych słowach.
4. Rzecznik powinien umieć szybko oceniać sytuację i podejmować właściwe decyzje. Niektórzy bardzo kompetentni i inteligentni ludzie potrzebują co najmniej kwadransa do analizy wszystkich aspektów problemu – rzecznik prasowy nie ma tyle czasu na odpowiedź.
5. Rzecznik musi być lubiany przez media. Znajdź osobę, która jest pozytywnie nastawiona do ludzi i cieszy się sympatią dziennikarzy. Reporterzy czasem są agresywni i natarczywi – rzecznik musi zawsze okazać dużo spokoju i cierpliwości.
6. Wygląd jest ważny. Nie musisz zatrudniać zwyciężczyni konkursu "Jak zostać modelką", ale jeśli rzecznik ma reprezentować Twoją firmę, instytucję lub organizację w telewizji, zadbaj o wybór osoby, którą lubi kamera.
7. Czy Twój rzecznik prasowy ma miły głos? To nie musi być zawodowy lektor filmów przyrodniczych, ale przyjemny głos plus osoba, która wie co mówi, daje jak najbardziej pozytywne wrażenie.
8. Sprawdź umiejętności kandydatów na rzecznika. Ustaw przed kamerą i zadaj im kilka typowych dziennikarskich pytań.
9. Pokaż nagrania kandydatów zaufanym osobom w firmie i branży i poproś o opinię kto robi najlepsze wrażenie jako rzecznik Twojej firmy.
10. Sprawdź życiorysy kandydatów. Rzecznik prasowy może być Twoją potencjalnie najlepszą i najgorszą (czytaj: niebezpieczną i szkodliwą) twarzą public relations. Zaległości w spłatach kredytów, niezapłacone mandaty, nieuregulowane alimenty, wybryki na studiach, konflikty z poprzednimi pracodawcami – wszystko to można szybko odnaleźć i przypomnieć. Myślę, że nie chcesz być przełożonym negatywnego bohatera pierwszych stron tabloidów.
To moje trzy grosze o wyborze rzecznika prasowego. Jakie są Twoje? Napisz o tym w komentarzu.
Strona główna » rzecznik prasowy » Jak wybrać rzecznika prasowego
26 listopada 2010
Jak wybrać rzecznika prasowego
Autor:
Bogusław Feliszek
o
11:10
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Etykiety:
media,
pr,
rzecznik prasowy
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz