Pisanie oświadczeń dla mediów to sztuka.
Warto się do tego przyłożyć, gdyż dobrze skonstruowany komunikat może osłabić ataki mediów na firmę w kryzysie, zmienić ton debaty i nawet zjednać sobie opinię publiczną.
Pisemne oświadczenie dla mediów jest dobrym rozwiązaniem kiedy klient nie jest przygotowany do wywiadu lub firma uzna, że nie odniesie żadnej korzyści z bezpośredniej rozmowy z dziennikarzami (dziwna sytuacja, prawda?).
Krótko, rzeczowo, ugodowo
Dobrze zredagowane oświadczenie jest jak zwięzła wypowiedź do kamery – nie można go skrócić ani zmanipulować.
Najlepsze oświadczenia są krótkie, rzeczowe i ugodowe. Ten ostatni wyróżnik jest szczególnie cenny kiedy firma jest proszona o wypowiedź w kontrowersyjnej sprawie lub w kwestii prawnej.
Oświadczenie musi dotrzeć do reportera lub wydawcy przed terminem oddania tekstu do druku. Biorąc pod uwagę liczbę osób zaangażowanych w przygotowanie i zatwierdzenie oświadczenia, w tym także mających dużo do powiedzenia prawników, dotrzymanie tego terminu może być dla dużej firmy nie lada wyzwaniem.
Oto 6 porad jak napisać oświadczenie dla mediów:
1. Pisz krótko i na temat. Krótko znaczy nie więcej niż trzy zwięzłe zdania. Im dłuższe oświadczenie, tym mniejsza szansa, że media je wykorzystają. Dodatkowo, większe ryzyko skrótu i usunięcia najważniejszego fragmentu.
2. Wyślij oświadczenie reporterowi przed oddaniem artykułu do druku. Wczesna wysyłka zwiększa szansę na umieszczenie tekstu w głównej części artykułu – może nawet na początku. Oświadczenia wysyłane w ostatniej chwili są albo pomijane albo dodawane w podsumowaniu.
3. Oświadczenie musi odnosić się do istoty tematu. Kilka zdań o niczym będzie zlekceważone przez redaktora i czytelników.
4. Oświadczenie musi być utrzymane w pozytywnej tonacji. Media przepadają za dramatami i konfliktami – Twoje oświadczenie ma zawierać wyważoną ocenę sytuacji. Odpowiedz na zarzuty, ale patrz w przyszłość.
5. W oświadczeniu odnoszącym się do negatywnego tematu, lepiej nie umieszczaj nazwy i logo swej firmy. Takie oświadczenie nie wygląda atrakcyjnie na ekranie telewizora – i bardzo dobrze!
6. Poproś prawnika o opinię. Ostatnia rzecz jakiej możesz sobie życzyć po publikacji oświadczenia to wywołanie jeszcze większego zamieszania.
Konkluzja
Pisemne komunikaty nie są lubianą przez dziennikarzy formą komunikacji. Ale dobrze zredagowane i szybko opublikowane oświadczenie jest optymalnym rozwiązaniem kiedy nie chcesz powiedzieć za dużo i nie możesz pozwolić sobie na milczenie.
Strona główna » pr » Niniejszym oświadczam...
3 listopada 2011
Niniejszym oświadczam...
Autor:
Bogusław Feliszek
o
07:54
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz