3 listopada 2011

Niniejszym oświadczam...

Pisanie oświadczeń dla mediów to sztuka.

Warto się do tego przyłożyć, gdyż dobrze skonstruowany komunikat może osłabić ataki mediów na firmę w kryzysie, zmienić ton debaty i nawet zjednać sobie opinię publiczną.

Pisemne oświadczenie dla mediów jest dobrym rozwiązaniem kiedy klient nie jest przygotowany do wywiadu lub firma uzna, że nie odniesie żadnej korzyści z bezpośredniej rozmowy z dziennikarzami (dziwna sytuacja, prawda?).

Krótko, rzeczowo, ugodowo

Dobrze zredagowane oświadczenie jest jak zwięzła wypowiedź do kamery – nie można go skrócić ani zmanipulować.

Najlepsze oświadczenia są krótkie, rzeczowe i ugodowe. Ten ostatni wyróżnik jest szczególnie cenny kiedy firma jest proszona o wypowiedź w kontrowersyjnej sprawie lub w kwestii prawnej.

Oświadczenie musi dotrzeć do reportera lub wydawcy przed terminem oddania tekstu do druku. Biorąc pod uwagę liczbę osób zaangażowanych w przygotowanie i zatwierdzenie oświadczenia, w tym także mających dużo do powiedzenia prawników, dotrzymanie tego terminu może być dla dużej firmy nie lada wyzwaniem.

Oto 6 porad jak napisać oświadczenie dla mediów:

1. Pisz krótko i na temat. Krótko znaczy nie więcej niż trzy zwięzłe zdania. Im dłuższe oświadczenie, tym mniejsza szansa, że media je wykorzystają. Dodatkowo, większe ryzyko skrótu i usunięcia najważniejszego fragmentu.

2. Wyślij oświadczenie reporterowi przed oddaniem artykułu do druku. Wczesna wysyłka zwiększa szansę na umieszczenie tekstu w głównej części artykułu – może nawet na początku. Oświadczenia wysyłane w ostatniej chwili są albo pomijane albo dodawane w podsumowaniu.

3. Oświadczenie musi odnosić się do istoty tematu. Kilka zdań o niczym będzie zlekceważone przez redaktora i czytelników.

4. Oświadczenie musi być utrzymane w pozytywnej tonacji. Media przepadają za dramatami i konfliktami – Twoje oświadczenie ma zawierać wyważoną ocenę sytuacji. Odpowiedz na zarzuty, ale patrz w przyszłość.

5. W oświadczeniu odnoszącym się do negatywnego tematu, lepiej nie umieszczaj nazwy i logo swej firmy. Takie oświadczenie nie wygląda atrakcyjnie na ekranie telewizora – i bardzo dobrze!

6. Poproś prawnika o opinię. Ostatnia rzecz jakiej możesz sobie życzyć po publikacji oświadczenia to wywołanie jeszcze większego zamieszania.

Konkluzja

Pisemne komunikaty nie są lubianą przez dziennikarzy formą komunikacji. Ale dobrze zredagowane i szybko opublikowane oświadczenie jest optymalnym rozwiązaniem kiedy nie chcesz powiedzieć za dużo i nie możesz pozwolić sobie na milczenie.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *