4 czerwca 2011

Ile kosztuje PR i dlaczego nie może być tańsze?

Po wielu wahaniach i rozmowach ze współpracownikami podjąłeś w końcu decyzję o zatrudnieniu agencji public relations.

Być może chodzi o wzmocnienie wewnętrznego działu PR. Może chcesz zainwestować większe środki i więcej czasu w zwiększenie rozpoznawalności Twojej firmy na rynku i wzmocnienie jej reputacji. Może chcesz zostać liderem rynku.

Może zaniepokoił Cię nagły spadek sprzedaży. Może denerwuje Cię częsta obecność w mediach konkurencji. Może chcesz wykorzystać nowy trend.

Bez względu na cel przed wyborem konkretnej agencji PR musisz odpowiedzieć sobie na pytanie ile pieniędzy chcesz przeznaczyć na public relations.

Najlepsze firmy z rozwiniętymi programami PR wydają na komunikację PR nie mniej niż 15% swoich przychodów. Są wśród nich też takie, które wydają 20%. Praktyka pokazuje, że wydatki poniżej 5% przychodów trudno przekłada się na wymierne i wartościowe rezultaty.

Inwestycja i rozwój

Pytanie o koszty współpracy słyszymy w Feliszek PR często i chętnie na nie odpowiadamy. Rozumiemy potrzebę strategicznego myślenia o inwestycjach w rozwój firmy.

Inwestycja i rozwój – te dwa słowa dobrze komponują się z PR. Pieniądze muszą się zwrócić dzięki kontrolowanemu rozwojowi.

Koszt PR zależy do wielkości firmy, branży i celów. Oto trzy czynniki, które należy wziąć pod uwagę kalkulując inwestycję w PR:

1. Traktuj wybór agencji PR jako strategiczną decyzję biznesową.

Przed kupnem domu bierzesz pod uwagę wiele czynników. Na przykład określasz liczbę pokoi, powierzchnię użytkową i lokalizację. Musisz też decydować co jest dla Ciebie najważniejsze. Chodzi o ciszę i dużo miejsca na odpoczynek czy więcej powierzchni na pracę? Lubisz czytać na tarasie? Będziesz urządzał w domu przyjęcia? Chcesz mieć basen i ogród?

Zatrudniając agencję PR też musisz opisać swoje potrzeby. Oczekujesz wsparcia w jednej dziedzinie, na przykład we współpracy z mediami? W kilku dziedzinach, na przykład organizacja wydarzeń specjalnych, zarządzanie kryzysowe, komunikacja w mediach społecznościowych? A może chodzi o cały pakiet usług PR? Lepiej ustalić to przed pierwszym kontaktem z agencją PR i rozmową o pieniądzach.

2. Pamiętaj, że zawsze dostaniesz tylko to za co zapłacisz.

Możesz kupić porządny samochód za 40,000 złotych. Ale nie licz na skórzane siedzenia, rewelacyjny zestaw muzyczny, komputer pokładowy, nawigację i najlepsze nowinki technologiczne w układzie sterującym.

Niektóre firmy kierują się wyłącznie ceną. Wybór najtańszej oferty pozwoli na początku zaoszczędzić trochę grosza, ale oddali od oczekiwanych efektów. Małe firmy płacą od 36,000 do 60,000 złotych rocznie. Średnie do 240,000 złotych. Duże firmy mają odpowiednio większe budżety.

Jeśli uważasz, że to duże sumy, pomyśl ile możesz stracić w wyniku zaskakującego kryzysu, o którym mówią wszystkie media. Pomyśl o cenie akcji, morale pracowników, zawiedzionych klientach, straconych okazjach i linczu w mediach społecznościowych. Wiele firm musi płacić za swoje (a czasem też cudze) błędy i zaniechania.

3. Będziesz płacić za wszystko z góry czy na raty?

To jak płacisz za produkt lub usługę może być równie ważne jak to ile płacisz. Niektóre agencje PR wymagają stałego miesięcznego honorarium obliczanego na podstawie prognozowanej liczby przepracowanych godzin – czasem nawet 500 złotych za każdą rozpoczętą godzinę. Inne z góry wyceniają cały projekt. Większość agencji oczekuje rocznego kontraktu.

Jeśli nie jesteś w pełni zadowolony z usług agencji PR, rozglądnij się za inną. Warunek jednak jest jeden: musi być lepsza.

W Feliszek PR minimalny miesięczny budżet na PR wynosi 2,000 złotych netto. Współpracę zaczynamy od trzymiesięcznego okresu próbnego, w którym realizujemy konkretne zadania i uzgadniamy całościowy koszt inwestycji w PR. Klient widzi co możemy zrobić dla niego w tym czasie.

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą z Feliszek PR, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 543 24 25.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *