A. Prawda.
B. Fałsz.
C. To zależy od ambicji, kwalifikacji i doświadczenia pracownika.
2. Za tydzień długo oczekiwana premiera Twojego nowego produktu. Dzisiaj rano dowiedziałeś się, że prezes musi nagle wyjechać za granicę i nie może być na premierze. Obecność odwołał też najważniejszy klient. Wszystkie media – prasa, radio i telewizja – otrzymały już zaproszenia. Co robisz?
A. Próbujesz zaprosić mniej kapryśnego klienta.
B. Zmieniasz scenariusz imprezy na "Najlepszy dziennikarz miesiąca".
C. Dzwonisz do wszystkich redakcji z informacją o odwołaniu imprezy.
3. Pierwszym krokiem w zarządzaniu kryzysowym jest:
A. prewencja.
B. szkolenie medialne.
C. plan kryzysowy.
4. Twoja firma jest głównym reklamodawcą w gazecie, której redakcję chcesz zainteresować informacją o nowym produkcie. Czy powinieneś powiedzieć o tym redaktorowi, z którym kontaktujesz się w sprawie tematu artykułu?
A. Nie. Profesjonalni dziennikarze i redaktorzy mogą odebrać to za afront.
B. Tak. Przecież macie wspólne interesy.
C. Tak. Nie po to wydajesz tyle pieniędzy na reklamę, żeby tracić czas na rozmowy z jakimś dziennikarzyną.
5. W komunikacji kryzysowej praktycznie niemożliwe jest wyeliminowanie wszystkich pogłosek i plotek.
A. Prawda, ale tylko w odniesieniu do komunikacji w Internecie.
B. Prawda.
C. Fałsz.
6. Godzinę temu wysłałeś mediom ważną informację prasową. Jaki jest Twój następny krok?
A. Dzwonisz do wszystkich redaktorów z pytaniem: "Czy dotarła moja informacja prasowa?"
B. Zabierasz się do pisania kolejnej informacji prasowej.
C. Dzwonisz do zaprzyjaźnionych dziennikarzy z prośbą, żeby dyskretnie sprawdzili czy i kiedy informacja będzie wykorzystana.
7. Kto powinien rozmawiać z dziennikarzem w imieniu organizacji?
A. Każdy kto ma coś ciekawego do powiedzenia.
B. Tylko autor polityki medialnej.
C. Tylko osoba, która przeszła szkolenie medialne.
8. Niskonakładowy i mało popularny magazyn branżowy pobrał z Twojej strony WWW kilka zdjęć i przedrukował je w najnowszym numerze. Fotografie są złej jakości. Co gorsza, wydawca nie podał skąd pobrał zdjęcia. Co robisz?
A. Dzwonisz do wydawcy, karcisz za samowolne kopiowanie zdjęć i grozisz sądem jeśli zrobi to ponownie.
B. Piszesz skargę do wydawcy z prośbą, żeby nie robił tego ponownie.
C. Umieszczasz na swojej firmowej witrynie WWW zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, dzwonisz do wydawcy z podziękowaniem za wykorzystanie materiałów i zapraszasz do pobierania w przyszłości zdjęć lepszej jakości.
9. Pracujesz dla firmy, która produkuje/sprzedaje tablety. Twój szef wymyślił oryginalny plan PR: "Dajmy każdemu dziennikarzowi, który przyjdzie na konferencję prasową najnowszy model naszego tabletu. Napiszemy o tym na zaproszeniu – to nie będzie łapówka, tylko propozycja testowania produktu!" Jak się zachowujesz?
A. Zgadzasz się pod warunkiem, że nie będzie o tym wzmianki w zaproszeniu – niech każdy dziennikarz sam zdecyduje na miejscu czy chce przyjąć prezent.
B. Wybijasz szefowi ten pomysł z głowy – delikatnie i skutecznie.
C. Pytasz czy możesz wziąć jeden tablet dla swojej Mamy.
10. Arogancja i ignorancja to dwie podstawowe przyczyny upadku wszystkich organizacji.
A. Prawda.
B. Fałsz.
C. Nie wiem.
Prawidłowe odpowiedzi: 1. B 2. C 3. A 4. A 5. B 6. B 7. C 8. C 9. B 10. A.
Jaki masz wynik?
Mniej niż 6 punktów: Hmmm... Wysoki współczynnik inteligencji to nie wszystko – jesteś na pewno miłą osobą. Ale w public relations potrzebne są wysokie kwalifikacje w komunikacji, zarządzaniu wizerunkiem i reputacją. Moim zdaniem, praktyczne szkolenie public relations na pewno Ci pomoże.
6-8 punktów: Niezły wynik. Problem w tym, że na konkurencyjnym rynku public relations "nieźle" to za mało. Jeśli zależy Ci na sukcesie, wpisz do swego planu szkoleniowego warsztat public relations, na przykład trening medialny. Zyskają wszyscy: Ty, Twoja firma i media.
9-10: Moje uznanie! Jesteś znakomitym praktykiem public relations. Ale nie spoczywaj na laurach. Trzymaj rękę na pulsie – systematycznie podnoś kwalifikacje. Social media, blogi, Web 2.0 – dużo nowych technik komunikacji. Zapraszam na nasze szkolenia public relations.
Zobacz też Test inteligencji kryzysowej.