1 marca 2013

Odcienie nowości w PR

Nowe słoneczne panele. Nowy pomysł na tani prąd. Nowa technologia oszczędzania energii.

"Nowy, nowa, nowe..." codziennie zwracają uwagę w tytułach gazet. Media zawsze miały słabość do nowinek. PR chętnie tą słabość wykorzystuje.

Nowość jednak może czasem być obciążeniem – szczególnie kiedy mówimy o przełomowym wynalazku, który zrewolucjonizuje rynek lub stworzy nową kategorię.

Drobne poprawki są przyjmowane przez konsumentów spokojnie i bez obaw, bo rozumieją ich cel, zakres i wpływ. Nie wymagają radykalnej zmiany zachowania, na przykład sposobu używania produktu.

Pionierskie innowacje to zupełnie inny odcień "nowości". Potrzebują większej kreatywności i bardziej dokładnego planowania.

Ale co to jest?

Wyobraź sobie nowatorski produkt, którego nikt wcześniej nie używał. Jak wytłumaczyć jego działanie tak, żeby wszyscy to zrozumieli w tym samym czasie? Jak pokonać inercję rynku? Jak przekonać konsumentów do zmiany nastawienia i zachowania oraz nauczenia się używania produktu?

Ludzie nie przepadają za zmianami. Dlaczego mają polubić innowacje?

Aby pokonać sceptycyzm i czasem nawet opór, praktycy PR muszą zrobić więcej niż tylko pokazać nowy produkt. Powinni zrozumieć jak konsumenci muszą zmienić swoje nastawienie i zachowanie oraz przygotować plan pokonania niechęci.

Oto 5 pytań, które pomogą opracować plan "oswojenia się" z nowym produktem:

1. Kim jest grupa docelowa? Jak bardzo ludzie są przywiązani do swoich obecnych metod korzystania z produktów? Czy odczuwają potrzebę zmiany? Czy są podgrupy (segmenty), które mocniej czują potrzebę zmiany? Kto chętnie pierwszy korzysta z nowinek?

2. Jakiej zmiany zachowania wymaga nowy produkt lub usługa? Czego trzeba się nauczyć? Ile to zajmie czasu? Jak silny będzie opór przed zmianami?

3. Czy jest jakaś grupa liderów opinii (dziennikarze, blogerzy, eksperci), którzy opowiedzieli się za wprowadzeniem zmian? Kim są te osoby? Czy zechcą z nami współpracować w przyjęciu zmian? Na jakich warunkach?

4. Czy w innych branżach są podobne (porównywalne) produkty lub usługi? Czy możemy to wykorzystać do przybliżenia konsumentom naszej innowacji?

5. Czy nowy produkt zmieni życie społeczne? Czy jego zastosowanie jest zgodne ze społecznymi wartościami, doświadczeniem i przekonaniami? Jak to wykorzystać do szybszej adaptacji?

Konkluzja

Ryzyko związane z promocją innowacji jest zadziwiająco wysokie – szczególnie kiedy dotyczy prekursorskich produktów i usług.

Jakie masz porady pomagające wyjaśnić sens i praktyczne zastosowanie nowych pomysłów? Jak zaciekawić nimi media? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *