6 marca 2013

Czego dziennikarz chce od eksperta

Nikt tego głośno nie mówi – choć wiele osób tak sądzi – dziennikarze nie są autorami wyjątkowo oryginalnych przemyśleń. Ale dobrzy reporterzy – pisząc artykuł – potrafią dobrać sobie kompetentnych ekspertów.

To jest szansa dla Ciebie. Twoja specjalistyczna wiedza – ekonomiczna, prawnicza, medyczna, sportowa, meteorologiczna, itd. – jest bardzo potrzebna dziennikarzowi. Także wtedy kiedy byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia.

Dziennikarze wiedzą trochę o wszystkim, ale rzadko potrafią napisać artykuł, przygotować relację dla radia lub telewizji bez pomocy eksperta. Nie mogą też być w kilku miejscach w jednym czasie.

Autorytet i wiarygodność

Ekspert daje tekstowi autorytet i wiarygodność. Wiedza jaką jako ekspert przekazujesz musi być jasna i zrozumiała.

Jeśli mówisz mętnie, dziennikarz może źle zrozumieć podane fakty – i jeżeli wykorzysta je w tekście z Twoim nazwiskiem ("Jak mi powiedział..."), Twoja reputacja na tym na pewno nie zyska.

Są sytuacje kiedy mimo najszczerszych chęci nie możesz służyć dziennikarzowi swoją wiedzą, na przykład z powodu braku jakichś informacji lub tego, że pyta o informacje poufne lub tajne. Jeżeli jednak – i tak jest najczęściej – możesz podzielić się pożytecznymi informacjami, warto skorzystać z okazji, by umocnić swoją zawodową pozycję i reputację w mediach.

Dziennikarz na pewno zapyta o konkretne fakty i dane. To prostsza część zadania: wiesz albo nie wiesz. Jeśli byłeś świadkiem ciekawego i ważnego wydarzenia, Twoim zadaniem będzie przekazanie relacji z miejsca zdarzenia. Co się stało? Co widziałeś? Co zrobiłeś? Co wtedy czułeś? Jak to oceniasz?

Bardziej ryzykowna jest prośba o fachowy komentarz. Nie ma kłopotu jeśli dokładnie wiesz co w tej sytuacji powiedzieć. Jeśli jednak brakuje wielu danych lub sprawa jest kontrowersyjna, nie zapominaj, że to, co powiesz będzie przechowywane w Internecie lub teczkach z wycinkami prasowymi przez wiele lat i może do Ciebie kiedyś wrócić.

Konkluzja

Kiedy pomagasz dziennikarzowi opisać i wyjaśnić skomplikowaną kwestię, bierzesz na siebie dużą odpowiedzialność – ważne jest każde słowo. Od tego, co powiesz zależy wiedza i opinia czytelników, słuchaczy i widzów – i Twoja reputacja.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *