Każda firma chce podkreślić swoją odmienność, ale często te różnice widać tylko w haśle promocyjnym, oprawie graficznej witryny WWW lub kształcie firmowej wizytówki.
"Klient jest najważniejszy... Pracownicy są naszym największym kapitałem... Świadczymy usługi najwyższej jakości..." Nie nudzę?
To nie są komunikaty, które zapadają w pamięć. Przekaz albo nie jest zauważany albo natychmiast zapominany – bez szansy na utrwalenie w podświadomości. Nie o to chodzi firmom, które chcą się skutecznie wyróżnić.
Co naprawdę wyróżnia firmę?
Nie ma dziś produktu lub pomysłu, którego nie można skopiować. Rywalizacja Samsunga i Apple na rynku tabletów pokazuje, że nie ma idealnego prawa patentowego i autorskiego.
Nawet jeśli pojawia się nowy – pozornie rewolucyjny produkt – mija nie więcej niż kilka tygodni zanim konkurencja nie pokaże swojej wersji o zbliżonych cechach, funkcjach i korzyściach.
Na rynku są tysiące rodzinnych firm w przeróżnych branżach, które pielęgnują "tradycyjne wartości". Lojalność, uczciwość i jakość – słowa bez wątpienia jak najbardziej pożądane w interesach kwitowane są przez klientów ziewnięciem lub wzruszeniem ramion.
Wzruszająca historia o pokonywaniu gigantycznych trudności na początku działalności firmy może przyciągnąć uwagę, ale trudno ją przekazać na billboardzie lub reklamie na Facebooku.
Skupiając się w PR na odpowiedzi na pytanie "Co nas wyróżnia?" pomijamy o wiele ważniejsze pytanie: "Jak nas zapamiętać?"
Czy pamiętasz te emocje?
Przyznaj się otwarcie: "Właściwie to nic nas nie odróżnia od konkurencji..." Już samo takie zdanie będzie pewnym wyróżnikiem.
Klienci doceniają bezpośredniość, szczerość i uczciwość. Ale nie uwierzą, że jesteś jedyną uczciwą firmą na rynku. Robią na pewno interesy z innymi firmami, które uważają za uczciwe.
Jeśli chcesz zostać zapamiętany, postaraj się wywołać zaskakującą emocję lub sprowokować klienta do nietypowego zachowania. Możesz go rozbawić, wzruszyć, może nawet lekko zawstydzić.
Jeśli nie możesz być jedyny, postaraj się być najlepszy w wywoływaniu ciekawych emocji (czyli bezkonkurencyjny!). Kiedy jesteś w czymś najlepszy, konkurencja może tylko zazdrościć, a klienci podziwiać.
Konkluzja
Bez względu na liczbę konkurencyjnych firm i marek znalezienie swego autentycznego wyróżnika nigdy nie jest łatwe. Dlatego w komunikacji z interesariuszami lepiej skupić się na tym, żeby być zapamiętanym.
Jak powiedziała Maya Angelou: "Ludzie zapomną co powiedziałeś. Zapomną co zrobiłeś. Ale nigdy nie zapomną jakie wywołałeś uczucia."
Jakie uczucia i emocje wywołuje Twoja marka lub firma? Dlaczego właśnie te? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz