24 lutego 2013

Czy szkolenia medialne pomagają liderom?

Znakomity film "Jak zostać królem" opowiada historię Jerzego VI, który bez entuzjazmu został w 1936 roku władcą Zjednoczonego Królestwa po abdykacji starszego brata, niespełna rok po śmierci ich ojca.

Na początku filmu jest scena jak Jerzy V przekazuje synowi sekrety przywództwa. Król mówi o potrzebie komunikacji z poddanymi za pośrednictwem najnowszej technologii – w tym przypadku radia:

"To diabelskie urządzenie wszystko zmieni... Kiedyś wystarczyło, żeby król dostojnie prezentował się w mundurze i nie spadał z konia. Dziś musimy wkradać się do cudzych domów i podlizywać się ludziom. Zostaliśmy aktorami!"

Tak jak w latach 40. ubiegłego stulecia nowoczesne technologie stawiały przed liderami nowe wyzwania, tak samo obecnie media społecznościowe wymagają od przywódców szybkiej komunikacji. Ludzie mają swobodny dostęp do różnych informacji – ten kto milczy skazuje się na przegraną. Interesariusze (inwestorzy, pracownicy, wyborcy, media) oczekują od liderów wyjątkowych kompetencji komunikacyjnych.

Zdobywanie serc i umysłów

Przez ponad 10 lat przeszkoliłem dziesiątki szefów różnych organizacji, ekspertów i liderów. Certyfikaty ukończenia moich szkoleń mają też lekarze, prawnicy i ekonomiści.

Uczestnicy szkoleń medialnych reprezentują przeróżne branże – od przemysłu farmaceutycznego, energetyki i biotechnologii przez informatykę, usługi finansowe, bankowość, kancelarie prawnicze po agencje reklamowe, wyższe uczelnie i organizacje non-profit.

To, co ich łączy to potrzeba zdobywania serc i umysłów – oraz poczucie, że wcześniej nie byli wystarczająco dobrze przygotowani do tego zadania. Nie jąkali się jak król Jerzy VI, ale wszyscy chcieli poprawić umiejętności komunikacji.

Im wyżej pracownik awansuje, tym lepiej musi umieć się komunikować. Im bardziej poszerza się pole działania firmy, tym lepszych umiejętności wymaga się od jej szefa – w medycynie, prawie, finansach, edukacji, produkcji, itp.

Nie pomniejszam wagi kompetencji zawodowych – bynajmniej. Każdy wie jak wygląda praca króla, ale władca, który nie potrafi przemawiać, nie nadaje się do pełnienia tej roli.

Praca i komunikacja

Liderzy muszą umieć komunikować się osobiście, z grupą i tłumem – bezpośrednio i na odległość. Obserwując kariery uczestników moich szkoleń widzę bezpośredni związek pomiędzy sukcesami i dążeniem do poprawy komunikacji.

Jeden z moich klientów – dziś dyrektor dużej międzynarodowej firmy budowlanej – z którym pierwszy raz spotkałem się 10 lat temu zaczynał jako kierownik budowy. Nie twierdzę, że sukcesy zawodowe zawdzięcza li tylko sztuce komunikacji, ale dzięki systematycznemu doskonaleniu tej sztuki osiągnął to, do czego zmierzał.

Inny klient jest głównym analitykiem w firmie finansowej. Kiedy przyszedł do pracy 7 lat temu wiedział wszystko o liczbach i aplikacjach do obliczeń statystycznych, ale nie potrafił o tym jasno opowiadać. Zainwestował w swoją edukację i są efekty: dyrektor działu analiz strategicznych.

Nie tylko słowo

Jednym z wyzwań liderów jest angażowanie interesariuszy (wymiana opinii, dyskusje i debaty). Szefowie firm muszą opanować podstawy komunikacji, ćwiczyć i doskonalić umiejętności przekonywania i motywowania.

Na podstawowym poziomie lider musi uświadomić sobie rolę i wpływ komunikacji niewerbalnej. Każdy jest oceniany na podstawie pierwszego wrażenia – zanim cokolwiek powie. Ludzie obserwują jak chodzi, jak się ubiera, jaką przyjmuje postawę.

Skuteczni liderzy poważnie traktują fizyczny aspekt swoich wystąpień: stoją lub siedzą w miejscu gwarantującym dobrą widzialność i mocne podłoże, zdecydowanie i płynnie gestykulują, utrzymują kontakt wzrokowy, potrafią skupić na sobie uwagę, korzystają z pomocy audiowizualnych, żeby wzmocnić przesłanie, itp.

To są podstawy skutecznej komunikacji. Każdy lider, któremu zależy na sukcesie (komuś nie zależy?), musi nie tylko je znać, ale codziennie stosować i systematycznie doskonalić.

Co jako lider zrobiłeś w tym tygodniu, żeby poprawić umiejętność komunikacji? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *