17 maja 2011

Piramida oczekiwań wobec informacji prasowej

Dziennikarskie newsroomy codziennie otrzymują informacje prasowe, które nie mają nic wspólnego z prawdziwymi wiadomościami.

Dlaczego tylko kilka tematów i propozycji trafia do druku, a pozostałe lądują w koszu lub folderze na śmieci?

Odpowiedzi należy szukać w starej dziennikarskiej metodzie pisania informacji, tzw. "odwróconej piramidzie". W pierwszym akapicie podaj wszystkie najważniejsze fakty. Potem liczby, przykłady i cytaty. Na koniec dane o swojej firmie.

Zanim napiszesz pierwsze zdanie informacji prasowej, odpowiedz na 6 pytań:

1. KTO zainteresuje się moją informacją? Jeśli znasz odpowiedź, wykorzystaj to w tytule. Uwaga: Członkowie rodziny i pracownicy się nie liczą.

2. CO sprawi, że moja propozycja przyćmi pozostałe 365 informacji, które trafiły dziś na biurko lub do komputera dziennikarza lub blogera? Uwaga: Produkujesz lody, które nie rozpuszczają się na słońcu? Jesteś producentem butów, które nigdy się nie brudzą? Zbudowałeś komputer, którego baterie ładują się po każdym uderzeniu w klawiaturę? Napisz o tym.

3. GDZIE moja informacja powinna być opublikowana? Uwaga: Lokalny temat, lokalne medium – światowy przebój, globalne medium.

4. KIEDY informacja będzie najbardziej ważna? Dzisiaj, jutro, przyszły piątek? Uwaga: wczoraj to wykopaliska.

5. DLACZEGO ktoś kto siedzi w komfortowym apartamencie z widokiem na morze lub kawalerce w suterenie, jedzie autostradą A4 do Opola, gra w kręgle z przyjaciółmi powinien zainteresować się moją informacją? Uwaga: Połącz fakty z emocjami.

6. JAK moja informacja może pomóc ludziom rozwiązać ich problemy? Uwaga: Nie namawiaj do kupna Twojej książki poradniczej lub zamówienia szkolenia dla kadry kierowniczej.

Większość reporterów traktuje niechciane informacje prasowe od ludzi, których nie znają jak przeszkadzanie w pracy. Nie przeszkadzaj – szukaj okazji do pomocy. Skąd ja wiem jak to robić? Przez ponad 10 lat pracowałem jako dziennikarz w Polskim Radiu i Telewizji. Byłem reporterem, producentem i wydawcą programów informacyjnych i publicystycznych.

Moja mantra w czasie czytania informacji brzmiała: "Śmiało! Pokaż co możesz zrobić dla moich czytelników, słuchaczy i widzów." Uwaga: Ja zrobiłem się bardziej wyrozumiały, ale media nie zmieniły wymagań ani o jotę.

Jeśli potrzebujesz pomocy w napisaniu informacji prasowej, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 543 24 25.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *