28 września 2015

Pracujesz za darmo? Dlaczego ja mam tak pracować?

Jest takie pytanie, którego w PR nikt nie lubi. Kiedy je słyszymy, mamy ochotę krzyczeć: RATUNKU! Oczywiście z szerokim uśmiechem :)

Oto to pytanie: "Czy możesz zrobić dla nas coś za darmo?"

Moja odpowiedź? "Oczywiście, mogę zrobić dla was PR za darmo, pod warunkiem, że mogę także za darmo wziąć sobie to, co robicie."

Jeśli produkujesz luksusowe samochody, wezmę sobie jeden za darmo. Budujesz komfortowe domy? Wystarczy mi jeden. Prowadzisz elegancką restaurację? Chętnie będę się u Ciebie stołował z rodziną.

Nie wiem skąd to się bierze, ale niektórzy przedsiębiorcy uważają, że coś mogą dostać za darmo – i że działa to tylko w jedną stronę. Zabawne? Nie dla mnie.

Oto 10 powodów dlaczego nie świadczę usług PR za darmo:

1. Kiedy pracuję dla klienta robię coś czego on nie umie albo nie ma na to czasu. Poprawiam jego wizerunek, ułatwiam komunikację z mediami i konsumentami, chronię reputację w sytuacji kryzysowej. Dzięki mojej pracy wygrywa z konkurencją, zwiększa zyski i zatrudnia lepszych pracowników. Jeśli dzięki mnie więcej zarabia, dlaczego nie może podzielić ze mną częścią dodatkowego dochodu?

2. Stale się uczę, podnoszę kwalifikacje, zdobywam nowe doświadczenia. Inwestuję w siebie. Ta inwestycja musi się zwrócić.

3. Piszę bloga. Jestem na Twitterze. Publikuję na Google+. Można mnie znaleźć na LinkedIn. Tam wszystko jest za darmo.

4. Prowadzę firmę. Płacę podatki. Na to potrzebne są pieniądze.

5. Wiele lat temu nauczyłem się, że "Potrzebujemy PR, ale nie mamy pieniędzy" naprawdę znaczy "Mamy pieniądze, ale nie chcemy ich wydawać na [wpisz co chcesz]".

6. Każdy towar w sklepie ma metkę. Każda profesjonalna usługa ma swoją cenę. Wszystko co robię ma swoją wartość.

7. Jeśli zrobię coś dla Ciebie za darmo, to w tym czasie nic nie zrobię dla klientów, którzy chcą mi zapłacić. Oni tego nie zrozumieją.

8. Większość ludzi nie ceni rzeczy, które dostają za darmo. Ja chcę, żebyś czuł wartość tego, co robię.

9. Przez lata uczyłem się i zdobywałem cenne doświadczenie. Wiem co działa w PR i co nie daje efektów. Ta konkretna wiedza i doświadczenie kosztuje.

10. Kiedy pracuję dla Ciebie, robię coś TYLKO dla Ciebie. Inwestuję swój czas, żeby poznać Twoją firmę, branżę i potrzeby. Potem inwestuję czas w rozwiązania przygotowane tylko dla Ciebie. Nikt inny ich nie dostanie. Nikt tego nie zrobi tak jak ja. To też kosztuje.

PS. Nie proś murarza, prawnika lub dentystę, żeby zrobił dla Ciebie coś za darmo. Dobrze radzę.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *