6 maja 2011

21 miłych słówek

"Jesteś jedyną osobą, z którą można w miarę normalnie porozmawiać..." Dwie przyjaciółki przy stoliku obok były tak zajęte sobą, że nie zauważyły jak zakrztusiłem się kawą. W miarę normalnie... Dobre sobie :-)

Są takie słowa, które zostają z nami dłużej... na dobre i na złe. Zapamiętujemy je, bo wywołały emocje - pozytywne lub negatywne.

W public relations liczy się umiejętność tworzenia pozytywnych skojarzeń, więc skupmy się na zwrotach, które budują korzystne relacje.

Oto 21 zdań, które brzmią miło, ciepło, pozytywnie:

  1. "Witam/witamy w..." W biurze, przy stole, w domu takie powitanie pokazuje gościnność i przystępność. Jest bardziej przyjazne od "Cześć" czy "Dzień dobry".
  2. "Potrzebuję Twojej pomocy." To zdanie wywołuje instynktowną chęć udzielenia pomocy. Osoba, która to powie może liczyć na wyższy standard obsługi.
  3. "Nikogo tu nie znam." Szczególnie na dużym przyjęciu takie zdanie od razu zjedna Ci przychylność. Jeśli powiesz to właściwej osobie, już nie będziesz czuł się samotny :-)
  4. "Nie znasz mnie, ale..." Nie udawaj, że jesteś kogoś najlepszym przyjacielem jeśli tak naprawdę nie jest.
  5. "Nie wiem co to znaczy." Słuchasz i nie boisz się przyznać, że nie wiesz wszystkiego. Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego. Proste i świadczące o skromności zdanie pokazuje, że naprawdę interesuje Cię druga osoba.
  6. "To mój pierwszy raz." To zdanie także odnosi się do naturalnej chęci niesienia pomocy. Pokaż słabość i możesz liczyć na wsparcie.
  7. "Poczekaj 10 sekund." W rozmowie telefonicznej to znaczy, że wracasz rzeczywiście za chwilkę. Pamiętaj, że czas się wtedy dłuży i 10 sekund to... 10 sekund. Dokładność to wiarygodność.
  8. "Lepiej jeśli w to uwierzysz." Pokazuje pewność siebie. Ulubione zdanie mojego przyjaciela prestidigitatora :-)
  9. "Podam przykład." Pozwala utrzymać kontakt, rozbudza ciekawość i rozwija konwersację. Przykład musi być rzeczowy, zrozumiały i oryginalny.
  10. "Odezwij się." Potoczne, nieformalne, modne wyrażenie. Odnosi się do wszystkich form komunikacji i zostawia drugiej osobie wolną rękę w doborze sposobu kontaktu.
  11. "Jesteś moim bohaterem." Kiedy ktoś rzeczywiście wyświadczył Ci dużą przysługę jest to lepsze od standardowego podziękowania.
  12. "Bardzo mi miło." To brzmi lepiej od "Nie ma za co". Nie wierzysz? Zadzwoń do mnie. Uwielbiam to wyrażenie.
  13. "Dobrze powiedziane." Dodaje odwagi w rozmowie. Dobrze powiedziane, bo ja to powiedziałem :-)
  14. "Oto czego się nauczyłem." To, czego się nauczyłeś jest dużo ciekawsze od tego, co wiesz. Powiedz więc o tym.
  15. "Nie odmawiam Tobie, tylko odmawiam sobie." To ułatwia pogodzenie się drugiej osobie z Twoją odmową, bo to Ty tracisz.
  16. "Nie wiem, ale dowiem się." Jeszcze się taki nie urodził, więc lepiej przyznać się do niewiedzy niż dać się na tym złapać. Skoro pytanie jest ważne, warto zadać sobie trud, żeby poszukać odpowiedzi.
  17. "A więc odpowiadając na Twoje pytanie..." Po długim i zagmatwanym wstępie rozwija dywan dla prostej odpowiedzi.
  18. "Załatwione." Kelnerka w "mojej" kawiarni często to powtarza. Nie wiem dlaczego, ale czuję się z tym świetnie, więc musi w tym coś być... :-)
  19. "Natychmiast." W usługach taka deklaracja działa zniewalająco.
  20. "Tak właśnie postępuję w interesach." Taki właśnie jesteś i inni to doceniają i szanują.
  21. "Nigdy tak o tym nie myślałem." Większość ludzi jest zbyt dumna i/lub próżna, aby przyznać, że ktoś otworzył im oczy, wyjaśnił coś lub pomógł zmienić zdanie. Takie zdanie jest oryginalnym komplementem i pokazuje otwartość na nowe pomysły.

Jeśli jest jakiś zwrot, który jak ulubiona piosenka wprawia Ciebie w miły nastrój, napisz o tym w komentarzu.

PS. Wiem, że nieładnie podsłuchiwać :-)

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *