Słyszysz te dźwięki?
Górski wodospad na skraju lasu. Szelest igliwia pod stopami. Trzepot skrzydeł ptaka lecącego ku dolinie. Nagle ktoś włączył piłę tarczową...
Gdzie jesteśmy? Na spotkaniu biznesowym.
Wszystkie te dźwięki można usłyszeć na każdym zebraniu. Szum wodospadu to dynamiczny autor ciekawego projektu, szelest igliwia to życzliwy praktyk PR, trzepot skrzydeł to inteligentny i cichy praktykant, piła tarczowa to przemądrzały cynik.
Problem w komunikacji wewnętrznej w firmie polega na tym, że wszyscy chcą mówić i nikt nie ma czasu słuchać. Na zebraniach pracownicy popisują się elokwencją – więc mówią, mówią i mówią... Kiedy nie mówią, czekają aż znów będą mogli coś powiedzieć.
Podstawą efektywnej komunikacji – czyli wymiany informacji – nie jest mówienie, ale słuchanie. Dlaczego? Bo słuchanie jest trudniejsze od mówienia.
Oto 10 pytań pomagających ocenić czy jesteś dobrym słuchaczem.
Uwaga: jeśli w czasie lektury zazgrzytasz zębami więcej niż trzy razy, radzę nie otwierać ust przez pierwszy kwadrans na następnym zebraniu.
1. Czy zazwyczaj mówisz więcej od innych uczestników zebrania? Przypomnij sobie typową rozmowę. Ile czasu należy do Ciebie? 30%? 50%? 70%
2. Kiedy przygotowujesz się do prezentacji, wywiadu dla mediów lub konferencji prasowej, co jest dla Ciebie ważniejsze: poznanie potrzeb słuchaczy czy opracowanie własnego przesłania?
3. Przypomnij sobie ostatnie zebranie. Zdominowałeś je całkowicie czy pozwoliłeś też wypowiedzieć się mniej doświadczonym pracownikom?
4. Czy w czasie wystąpienia publicznego trzymasz się dokładnie przygotowanego tekstu czy wolisz bardziej luźny format, w którym liczy się też to, co mówią słuchacze?
5. Czy byłeś kiedyś poproszony o wystąpienie w roli mediatora, który miał pogodzić skłócone strony? A może w ogóle nie wyobrażasz siebie w takiej roli?
6. Przypominasz sobie ostatnie duże zebranie w firmie? Pamiętasz problem, o którym nikt głośno nie powiedział? Czy byłeś w stanie odczytać między wierszami o czym zebrani nie chcieli lub bali się powiedzieć?
7. Kiedy rozmawiasz ze współpracownikiem o problemie, zaczynasz od przedstawienia swojej oceny czy zawsze czekasz co powie druga osoba?
8. Czy ktoś kiedyś pochwalił Cię za umiejętność szybkiego i trafnego "odczytywania" cudzych myśli?
9. Kiedy musisz omówić w pracy ważny problem, czy zawsze przedstawiasz go na początku zebrania? Czy spróbowałeś kiedyś razem z grupą zdefiniować problem za pomocą serii przemyślanych pytań? Miej więcej zaufania do inteligencji swoich pracowników.
10. Czy kiedyś zmusiłeś się do całkowitego milczenia, gdyż uznałeś to za najlepsze rozwiązanie?
Jeżeli postanowisz zostać lepszym słuchaczem, prawie z miejsca zostajesz... lepszym słuchaczem. Dlaczego? Ludzie uwielbiają mówić – każdy szuka uważnego audytorium. Wykorzystaj tę ludzką słabość, żeby zostać życzliwym i mądrym słuchaczem.
Strona główna » słuchanie » Sprawdź czy jesteś dobrym słuchaczem
30 czerwca 2012
Sprawdź czy jesteś dobrym słuchaczem
Autor:
Bogusław Feliszek
o
18:53
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Etykiety:
komunikacja,
pracownik,
słuchanie
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz