11 czerwca 2012

Będziesz moknąć w kryzysie?

Zapowiadał się piękny, ciepły, słoneczny dzień – aż tu nagle...

Sekretarka informuje, że za drzwiami czeka sześciu dziennikarzy – zniecierpliwieni żądają odpowiedzi. Ponad dziesięciu dzwoniło przez ostatnie pół godziny z pytaniami co się wydarzyło i dlaczego. Co zamierzasz zrobić?

To w skrócie wyzwanie jakiemu codziennie stawia czoła wiele firm. Jeżeli nie wierzysz, rzuć okiem na nagłówki dzisiejszych gazet – kryzys pojawia się zawsze nie w porę i nigdy nie daje dużo czasu na analizę i działanie. Jesteś gotowy?

Komunikacja kryzysowa bez parasola

Wielu szefów firm, którym doradzałem przez ostatnie 10 lat w zarządzaniu komunikacją kryzysową, sprawia wrażenie osób "uzależnionych" od kryzysowego stylu podejmowania decyzji. Tak jakby byli wręcz dumni z tego, że kryzysem najlepiej zarządza się w biegu i bez przygotowania. Dziwny sport, prawda?

W większości przypadków percepcja zachowania firmy w sytuacji kryzysowej kształtuje się w pierwszych godzinach kryzysu. Najczęściej opinia publiczna wyrabia sobie zdanie na podstawie informacji przekazywanych przez media. Czy wiesz jak Twoja firma i jej szefowie zachowają się w sytuacji kryzysowej?

Oto co odkryłem współpracując z zarządami firm, które stanęły oko w oko z zaskakującym kryzysem:

1. kierownictwo uważa, że uporanie się z kryzysem to wyłącznie problem działu PR,

2. w gorszej wersji, firma nie ma działu lub specjalisty PR,

3. firma ma "plan kryzysowy" składający się z dwóch stron wypełnionych numerami telefonów osób, które należy powiadomić o kryzysowym zdarzeniu,

4. zarząd uznaje kryzys za "wewnętrzny problem" firmy i robi wszystko, żeby nikt się o nim nie dowiedział,

5. obowiązuje oficjalne stanowisko "bez komentarza".

Każde z tych zachowań prowadzi do jeszcze większych kłopotów.

Komunikacja kryzysowa z parasolem

Wszystkie firmy powinny mieć szczegółowy plan komunikacji kryzysowej jasno i rzeczowo opisujący obowiązki i działania członków kierownictwa.

Plan komunikacji kryzysowej opisuje dokładnie co każdy członek sztabu kryzysowego ma zrobić w pierwszej godzinie, pierwszym dniu i pierwszym tygodniu kryzysu – na koniec, jak będą ocenione efekty i skuteczność działań.

Zarządzanie komunikacją kryzysową jest procesem – najsłabszym elementem planowania kryzysowego jest zwykle brak klarownego opisu kto, co i w jakiej kolejności ma zrobić po wybuchu kryzysu.

W naszych planach kryzysowych skupiamy się na mediach informacyjnych kierując się prostą filozofią: ludzie wierzą w to, co uważają za prawdę, a prawdę o kryzysie tworzą media.

Z naszych analiz wynika, że 60% ludzi obserwujących zachowanie firmy w kryzysie uznaje "bez komentarza" za przyznanie się do winy. Dlatego podstawą strategii komunikacji, szczególnie w pierwszych godzinach, powinno być maksymalne (ale nie całkowite) otwarcie się na komunikację z opinią publiczną przez kontakty z mediami informacyjnymi.

Konkluzja

Kiedy zaczyna padać deszcz możesz zacząć szukać sklepu z parasolami – jest jednak ryzyko, że wszystkie tego dnia o tej godzinie będą zamknięte. Albo wcześniej wykupili je konsumenci, dziennikarze lub konkurencja.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu się do zarządzania kryzysem i komunikacją kryzysową, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 543 24 25.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *