Dlaczego tylko kilka tematów i propozycji trafia do druku, a pozostałe lądują w koszu lub folderze na śmieci?
Odpowiedzi należy szukać w starej dziennikarskiej metodzie pisania informacji, tzw. "odwróconej piramidzie". W pierwszym akapicie podaj wszystkie najważniejsze fakty. Potem liczby, przykłady i cytaty. Na koniec dane o swojej firmie.
Zanim napiszesz pierwsze zdanie informacji prasowej, odpowiedz na 6 pytań:
1. KTO zainteresuje się moją informacją? Jeśli znasz odpowiedź, wykorzystaj to w tytule. Uwaga: Członkowie rodziny i pracownicy się nie liczą.
2. CO sprawi, że moja propozycja przyćmi pozostałe 365 informacji, które trafiły dziś na biurko lub do komputera dziennikarza lub blogera? Uwaga: Produkujesz lody, które nie rozpuszczają się na słońcu? Jesteś producentem butów, które nigdy się nie brudzą? Zbudowałeś komputer, którego baterie ładują się po każdym uderzeniu w klawiaturę? Napisz o tym.
3. GDZIE moja informacja powinna być opublikowana? Uwaga: Lokalny temat, lokalne medium – światowy przebój, globalne medium.
4. KIEDY informacja będzie najbardziej ważna? Dzisiaj, jutro, przyszły piątek? Uwaga: wczoraj to wykopaliska.
5. DLACZEGO ktoś kto siedzi w komfortowym apartamencie z widokiem na morze lub kawalerce w suterenie, jedzie autostradą A4 do Opola, gra w kręgle z przyjaciółmi powinien zainteresować się moją informacją? Uwaga: Połącz fakty z emocjami.
6. JAK moja informacja może pomóc ludziom rozwiązać ich problemy? Uwaga: Nie namawiaj do kupna Twojej książki poradniczej lub zamówienia szkolenia dla kadry kierowniczej.
Większość reporterów traktuje niechciane informacje prasowe od ludzi, których nie znają jak przeszkadzanie w pracy. Nie przeszkadzaj – szukaj okazji do pomocy. Skąd ja wiem jak to robić? Przez ponad 10 lat pracowałem jako dziennikarz w Polskim Radiu i Telewizji. Byłem reporterem, producentem i wydawcą programów informacyjnych i publicystycznych.
Moja mantra w czasie czytania informacji brzmiała: "Śmiało! Pokaż co możesz zrobić dla moich czytelników, słuchaczy i widzów." Uwaga: Ja zrobiłem się bardziej wyrozumiały, ale media nie zmieniły wymagań ani o jotę.
Jeśli potrzebujesz pomocy w napisaniu informacji prasowej, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 543 24 25.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz