Od razu się zorientowałem co się dzieje kiedy nieśmiało powiedział: "Może to głupie pytanie, ale chciałbym wiedzieć..."
Czułem, że to będzie pytanie, które słyszałem milion razy. Dużo jest takich pytań. Są tak proste, że mógłby na nie odpowiedzieć nawet mój pies.
Wysłuchałem uważnie pytania do końca i z uśmiechem powiedziałem: "To jest naprawdę dobre pytanie. Dziękuję."
Każdy prelegent myśli, że będzie odpowiadał tylko na mądre i inteligentne pytania, które pozwolą wykazać się wiedzą i doświadczeniem – czasem także poczuciem humoru. To nie było takie pytanie.
Dlaczego to było jednak naprawdę dobre pytanie? Bo zadała je osoba, która chciała się czegoś dowiedzieć i stwierdziła, że właśnie ja jej w tym pomogę. Autor pytania chciał się czegoś nauczyć. Po to m.in. są szkolenia i prezentacje – żeby czegoś nauczyć i być może zmienić opinię lub nastawienie.
Dostrzegłem miły uśmiech na jego twarzy kiedy pochwaliłem za pytanie. Uważnie wysłuchał odpowiedzi. Reszta słuchaczy także. Zadawali więcej pytań. Wiedzieli, że mogą pytać o wszystko, bez ryzyka ośmieszenia. Docenili styl rozmowy prelegenta i jakość odpowiedzi.
Nie pokazywałem publiczności, że jestem lepszy, bo wiem więcej. Traktowałem moich słuchaczy jak partnerów, których interesuje ten sam temat. Chętnie i cierpliwie odpowiadałem na każde pytanie.
To było naprawdę dobre pytanie. Pytanie, na które odpowiadałem już milion razy i zawsze się cieszę kiedy znowu je słyszę.
Kiedy na następnej prezentacji usłyszysz banalnie proste pytanie, potraktuj je jak najlepsze pytanie na świecie. Wysłuchaj w skupieniu do końca i podziękuj. Doceń to, że możesz komuś pomóc.
Konkluzja
To jak odpowiesz na pytanie, które słyszałeś milion razy, dużo powie o tym jakim jesteś prelegentem - i człowiekiem.
Strona główna » wystąpienia publiczne » Naprawdę dobre pytanie
19 września 2012
Naprawdę dobre pytanie
Autor:
Bogusław Feliszek
o
15:36
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Etykiety:
pr,
prezentacje,
wystąpienia publiczne
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz