Dokładnie pamiętam tamten dzień pod koniec lipca 1997 roku. Pracowałem w radiu i miałem zrobić wywiad z kobietą, która straciła w powodzi męża i dziecko.
Woda zniszczyła w godzinę dobytek całego życia. Ocalały tylko pies i pralka.
Kiedy wychodziłem rano z redakcji z magnetofonem wydawca programu krzyknął: "Pamiętaj, żeby płakała!"
Okrutne, ale prawdziwe.
Emocje zwracają uwagę, ułatwiają zapamiętywanie i wywołują nowe emocje.
Emocje sprawiają, że słuchając radiowej relacji nie wysiadasz przed domem z auta, mimo że w bagażniku w torbie z zakupami topnieją Twoje ulubione lody.
Emocje pobudzają ludzi do działania. Jeśli chcesz zainteresować media swoim tematem, pokaż emocje.
1. O czym to naprawdę jest?
Czytając tekst informacji prasowej powtarzaj to pytanie kilka razy. O czym to jest? O czym to jest?
W każdym temacie są jakieś emocje, ale najczęściej są schowane. Fakty to fakty – emocje to emocje. Pokaż emocje w treści informacji.
2. Dlaczego ma mnie to poruszyć?
Wejdź w skórę reportera i czytelników i zadaj sobie pytanie: "Dlaczego ma mnie to poruszyć?" Nie dlaczego to ma mnie zainteresować, ale dlaczego ma poruszyć?
Troska to nie to samo uczucie co zainteresowanie.
3. Gdzie są ludzie?
W każdym temacie najważniejsi są ludzie – nie pisz o rzeczach, produktach lub usługach.
Pisz o ludziach, którzy je tworzą i tych, którzy ich używają. Kim są? Dlaczego to robią? Jakie to wywołuje u nich uczucia?
4. Dlaczego mam o tym opowiedzieć?
Dlaczego o tym piszesz? Zatrudnij do pisania ludzi, którzy robią to z przekonaniem. Rozmawiaj z bohaterami swoich informacji, cytuj ich wypowiedzi, unikaj suchego żargonu.
Jeśli pracujesz dla organizacji charytatywnej lub non-profit, przedstaw studium przypadku. Ktoś kto autentycznie coś przeżył lepiej o tym opowie od tego kto zna to tylko z cudzej relacji.
5. Mają się popłakać?
Ani się waż. Dziennikarze i czytelnicy od razu wyczują fałsz i manipulację.
Jeśli opowiesz prostymi słowami prawdziwą i dramatyczną historię, wzruszenie przyjdzie samo – bez taniej gry na emocjach.
Co sądzisz o emocjach w firmowych opowieściach? Napisz o tym w komentarzu.
Strona główna » pr » Pamiętaj, żeby płakała!
31 lipca 2012
Pamiętaj, żeby płakała!
Autor:
Bogusław Feliszek
o
20:49
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz