31 lipca 2012

Pamiętaj, żeby płakała!

Dokładnie pamiętam tamten dzień pod koniec lipca 1997 roku. Pracowałem w radiu i miałem zrobić wywiad z kobietą, która straciła w powodzi męża i dziecko.

Woda zniszczyła w godzinę dobytek całego życia. Ocalały tylko pies i pralka.

Kiedy wychodziłem rano z redakcji z magnetofonem wydawca programu krzyknął: "Pamiętaj, żeby płakała!"

Okrutne, ale prawdziwe.

Emocje zwracają uwagę, ułatwiają zapamiętywanie i wywołują nowe emocje.

Emocje sprawiają, że słuchając radiowej relacji nie wysiadasz przed domem z auta, mimo że w bagażniku w torbie z zakupami topnieją Twoje ulubione lody.

Emocje pobudzają ludzi do działania. Jeśli chcesz zainteresować media swoim tematem, pokaż emocje.

1. O czym to naprawdę jest?

Czytając tekst informacji prasowej powtarzaj to pytanie kilka razy. O czym to jest? O czym to jest?

W każdym temacie są jakieś emocje, ale najczęściej są schowane. Fakty to fakty – emocje to emocje. Pokaż emocje w treści informacji.

2. Dlaczego ma mnie to poruszyć?

Wejdź w skórę reportera i czytelników i zadaj sobie pytanie: "Dlaczego ma mnie to poruszyć?" Nie dlaczego to ma mnie zainteresować, ale dlaczego ma poruszyć?

Troska to nie to samo uczucie co zainteresowanie.

3. Gdzie są ludzie?

W każdym temacie najważniejsi są ludzie – nie pisz o rzeczach, produktach lub usługach.

Pisz o ludziach, którzy je tworzą i tych, którzy ich używają. Kim są? Dlaczego to robią? Jakie to wywołuje u nich uczucia?

4. Dlaczego mam o tym opowiedzieć?

Dlaczego o tym piszesz? Zatrudnij do pisania ludzi, którzy robią to z przekonaniem. Rozmawiaj z bohaterami swoich informacji, cytuj ich wypowiedzi, unikaj suchego żargonu.

Jeśli pracujesz dla organizacji charytatywnej lub non-profit, przedstaw studium przypadku. Ktoś kto autentycznie coś przeżył lepiej o tym opowie od tego kto zna to tylko z cudzej relacji.

5. Mają się popłakać?

Ani się waż. Dziennikarze i czytelnicy od razu wyczują fałsz i manipulację.

Jeśli opowiesz prostymi słowami prawdziwą i dramatyczną historię, wzruszenie przyjdzie samo – bez taniej gry na emocjach.

Co sądzisz o emocjach w firmowych opowieściach? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *