8 sierpnia 2012

Reporterskie nożyczki

Nowa klientka pierwszy raz rozmawiała z dziennikarzem branżowego magazynu. Solidnie przygotowała się do wywiadu. Spotkanie trwało 2,5 godziny. Czy to dobrze? Nie sądzę.

Jako reporter telewizji udzieliłem raz wywiadu dziennikarzowi "Gazety Wyborczej". Chodziło o wrażenia z pierwszej kampanii wyborczej mniejszości niemieckiej. Przekazałem mu tyle ciekawych informacji, że – moim zdaniem – mógł napisać 10 artykułów na ten temat. Gotowy tekst miał cztery akapity – były w nim dwie moje krótkie wypowiedzi.

Kiedy byłem wydawcą w Radiu-Opole dziennikarz lokalnej gazety zapytał mnie jakiej stacji radiowej słuchałem kiedy nie słuchałem swojej rozgłośni. Odpowiedziałem, że do moich obowiązków należało słuchanie tego, co nadaje konkurencja, więc słuchałem programów głównego rywala na opolskim rynku. Następnego dnia przeczytałem, że moją ulubioną stacją było – jak już chyba się domyślasz – konkurencyjne radio :-)

Jeżeli będziesz mieć okazję do występu przed mikrofonem lub kamerą, przygotuj listę trzech kluczowych komunikatów. Pomyśl o przykładach pokazujących dlaczego są ważne. Zastanów się jakich tematów nie chcesz poruszać.

Nawet najlepsze przygotowanie – mocny cytat, jasny przekaz, obrazowe porównanie – też nie gwarantuje wykorzystania przez dziennikarza tego, co powiesz.

W najnowszym filmie Olivera Stone'a "Ponad bezprawiem" (polska premiera 28 września 2012) roi się od znakomitych aktorów (John Travolta, Salma Hayek, Benicio Del Toro). W czasie montażu reżyser usunął wszystkie sceny z Umą Thurman nie dlatego, że źle zagrała, ale coś mu nie pasowało.

Jeżeli Oliver Stone "wyciął" ze swego filmu kasową gwiazdę, podobnie może postąpić reporter radiowy, prasowy czy telewizyjny. Z długiej rozmowy może wybrać coś co – według Ciebie – było tylko "luźną refleksją".

Przygotowując się do wywiadu przećwicz trzy kluczowe komunikaty tak, żeby przekazać je jasno, pewnie i przekonująco za pierwszym razem. Mów krótko, na temat i z pasją. Unikaj nieistotnych dygresji.

Pamiętaj, że nożyczki reżysera i reportera są bezlitosne – nawet dla gwiazd.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *