7 maja 2017

Dobry rzecznik prasowy to prawdziwy skarb

1. scenariusz: Twoja firma ma coś ważnego do powiedzenia mediom i opinii publicznej. Kto o tym opowie?

2. scenariusz: Twoja firma jest publicznie krytykowana. Nie wszystkie zarzuty są uzasadnione. Kto zabierze głos w tej sprawie?

3. scenariusz: Twoja firma jest tematem gorących dyskusji w mediach społecznościowych. Nie zgadzasz się z wieloma opiniami. Kto o tym porozmawia online?

Ludzie, którzy wypowiadają się publicznie w imieniu Twojej firmy mają ogromny wpływ na jej wizerunek i reputację. Od tego, co powiedzą zależy tytuł w gazecie, jak będzie przyjęta nowa inicjatywa, co klienci pomyślą o nowym produkcie lub jak długo potrwa kryzys.

Wybór właściwego rzecznika prasowego (lub rzeczników) jest decyzją strategiczną. Trafny wybór zwiększa liczbę pozytywnych interakcji z mediami i skutecznie chroni markę w sytuacji kryzysowej. Błąd w wyborze rzecznika może przynieść katastrofalne skutki, szczególnie w komunikacji z mediami.

Wybierając rzecznika prasowego weź pod uwagę:

1. Kwalifikacje i doświadczenie

Rzecznik prasowy jest twarzą i głosem firmy w komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej. Liczą się jego:

A. Autentyczność. Media, opinia publiczna i pracownicy łatwo wychwytują sztuczność i nieszczerość. Dobry rzecznik wierzy w to, co mówi, bo robi to z przekonaniem.

B. Znajomość firmy, branży i tematu, który interesuje reportera.

C. Doświadczenie w komunikacji z mediami, na przykład pisanie informacji prasowych, organizacja briefingów, prowadzenie konferencji prasowych, itp.

D. Wiarygodność (wynikająca z doświadczenia) i zachowanie w różnych sytuacjach, na przykład opanowanie w sytuacji kryzysowej.

Niektóre firmy automatycznie wybierają na rzecznika prasowego szefa PR. To nie jest najlepsza praktyka. Jeśli temat nie jest bezpośrednio związany z PR, lepiej kiedy w mediach wypowie się osoba, która wie najwięcej na ten temat. Na przykład, jeśli reporter pyta o wpływ nowej regulacji prawnej na przyszłość branży, powinien z nim porozmawiać prawnik. Jego wiedza i doświadczenie pozwolą odpowiedzieć fachowo na pytania reportera.

Oczekiwania dotyczące kwalifikacji rzecznika prasowego różnią się w zależności od sytuacji. W kryzysie potrzebny ktoś z kierownictwa firmy. Wypowiedź takiej osoby wzmacnia wagę słów i dodaje prestiżu. W mniej istotnych sprawach (na przykład pozytywna zmiana w polityce zatrudnienia) głos może zabrać szef działu kadr.

2. Charyzma i reputacja

Kiedy myślisz o najbardziej znanych rzecznikach prasowych, czyje nazwiska przychodzą Ci do głowy? Pytam o ludzi spoza polityki. Na pewno są to osoby o silnych osobowościach – ludzie, którzy fascynują opinię publiczną.

Jednym z zadań rzecznika prasowego jest przekonanie reportera, że warto zająć się proponowanym tematem. To czy się uda zależy od dobrych relacji z mediami albo mówiąc inaczej – od tego czy rzecznik jest lubiany przez reporterów. Charyzmatyczny i sympatyczny rzecznik na pewno ma większą siłę przekonywania od kogoś bezbarwnego i nielubianego.

Każda firma i jej rzecznik muszą także zrozumieć, że wszystko, co mówi i robi rzecznik prasowy w pracy i poza nią kształtuje wizerunek i reputację marki. Innymi słowy – rzecznik prasowy jest zawsze w pracy.

Rozważając różnych kandydatów sprawdź czy w ich życiorysach i tym, co robią obecnie nie ma czegoś co może zaszkodzić Twojej marce. Skandal w życiu znanego rzecznika prasowego na pewno nie przejdzie bez echa w mediach.

3. Przygotowanie

Nawet najbardziej lubiany i doświadczony rzecznik prasowy musi się dobrze przygotować do każdej wypowiedzi w mediach. Jeśli rzecznik nie udzielił jeszcze żadnego wywiadu, musi przejść szkolenie medialne, na którym pozna zasady współpracy z mediami, dowie się jak rozmawiać z reporterami i przećwiczy wypowiedzi do kamery.

Jeśli masz doświadczonego rzecznika prasowego, porozmawiajcie przed wywiadem o tym, co może najbardziej zainteresować reportera i o co zapyta. Przygotujcie i przećwiczcie przed kamerą odpowiedzi na te pytania.

Konkluzja

Każda osoba wypowiadająca się publicznie z miejsca staje się rzecznikiem swojej firmy – czy jej się to podoba czy nie. To, co mówi może pomóc lub zaszkodzić marce.

Dokładnie przemyśl wybór osoby do każdego kontaktu z mediami i obserwuj efekty w mediach oraz interakcje na blogach i w mediach społecznościowych.

Czy Twoja firma potrzebuje dobrego rzecznika prasowego? A może masz jakąś radę dla tych, którzy go szukają? Napisz o tym w komentarzu lub skontaktuj się z nami. Nasz telefon: 77 543 24 25.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *