25 kwietnia 2017

Jedno szkolenie medialne to za mało

Rzecznik prasowy: "Prezes naszej firmy przeszedł już szkolenie medialne".

Ja: "Cieszę się. Kiedy to było?"

Rzecznik prasowy: "Trzy, może cztery lata temu. Zaraz po przyjściu do naszej firmy."

Ja: "I od tego czasu nic się w firmie nie zmieniło?"

Rzecznik prasowy: "Dużo się zmieniło."

Ja: "Czy prezes wie dzisiaj więcej o firmie?"

Rzecznik prasowy: "Na pewno wie więcej o naszych produktach, pracownikach, konkurencji i całej branży."

Ja: "I nadal mówi mediom to samo co trzy lata temu?"

Rzecznik prasowy: "No, nie..."

To była dłuższa rozmowa. Tutaj przedstawiam tylko jej streszczenie. Nie mogę też podać szczegółów umożliwiających identyfikację rozmówcy. Ale możesz mi wierzyć, że takich rozmów mam za sobą więcej. Wszystkie łączy błędne przekonanie, że na jednym szkoleniu medialnym można dowiedzieć się wszystkiego o komunikacji z mediami.

Popatrzymy na to tak. Czy powierzyłbyś swoje zdrowie lub życie lekarzowi, który nie nauczył się niczego od ukończenia studiów medycznych? Czy zatrudniłbyś prawnika, który nie doskonali regularnie swojej wiedzy? Co byś powiedział na propozycję współpracy z doradcą podatkowym, który zakończył edukację 20 lat temu? Myślę, że mógłbyś bardzo szybko trafić w krytycznym stanie na oddział ratunkowy szpitala lub do więzienia za oszustwa finansowe.

Podobnie jest z komunikacją z mediami, prezentacjami i wystąpieniami publicznymi. Jedno szkolenie medialne nie da trwałych efektów bez planu utrwalania wiadomości i rozwijania nowych umiejętności. Mądrzy ludzie nazywają to planem kształcenia ustawicznego.

Oto 7 podpowiedzi jak opracować plan systematycznego doskonalenia kompetencji medialnych:

1. Przygotuj program szkoleniowy, który zaspokoi Twoje potrzeby komunikacji z mediami na wiele lat. Program szkolenia medialnego musi uwzględniać aktualne i przyszłe cele biznesowe.

2. Aby zwiększyć skuteczność szkolenia, nie ograniczaj się do jednodniowego szkolenia. Opracuj z trenerem medialnym plan działania, który pozwoli właściwie przygotować się do szkolenia, utrwalać po szkoleniu nowe wiadomości i doskonalić umiejętności.

3. Zbadaj ulubione style uczenia się uczestników szkolenia. Jedni są wzrokowcami, inni słuchowcami, jeszcze inni kinestetykami. Pamiętaj, że większość ludzi to typy mieszane – ktoś kto lubi uczyć się z notatek (wzrokowiec) chętnie uczy się też tego, co wykona (kinestetyk).

4. Wytłumacz uczestnikom szkolenia dlaczego własna praca nad sobą zwiększa skuteczność szkolenia i może im pomóc w karierze zawodowej.

5. Unikaj współpracy ze szkoleniowcami, którzy dużo i często krytykują. Stawiaj na trenerów, którzy są dobrymi obserwatorami, potrafią rozwijać mocne strony uczących się i motywować ich do samodzielnej nauki.

6. Nie ma lepszego narzędzia do nauki od kamery wideo. Nagrywaj wszystkie ćwiczenia na wideo. I nie chowaj po szkoleniu tych nagrań do szafy. Zachęcaj uczestników do oglądania ich, oceny postępów i wyciągania wniosków.

7. Wpisz szefa swojej firmy na listę uczestników szkolenia. Jego obecność pokaże, że zależy mu na dobrych relacjach z mediami i zwiększy zaangażowanie i motywację uczestników.

Mam nadzieję, że nasza rozmowa przed szkoleniem medialnym o Twoich strategicznych celach komunikacji będzie lepsza od tej, którą przytoczyłem na początku.

Co zrobiłeś, żeby szkolenie medialne jakie planujesz w swojej firmie lub instytucji nie zakończyło się po wręczeniu dyplomów? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *