11 stycznia 2016

Noworoczna strategia PR

Nowa data w kalendarzu, prezenty dawno rozpakowane (wszystkie się podobały), ale choinka jeszcze stoi w kącie. Taka ładna, więc niech jeszcze przez chwilę cieszy oczy.

W Nowym Roku jak zwykle nowe plany, nadzieje i wyzwania. Które z nich dotyczą strategii PR Twojej firmy?

Oto pięć praktycznych porad jak zbudować strategię PR, która nie tylko będzie cieszyła oko, ale także zwiększy rozpoznawalność marki, zdobędzie więcej klientów i poprawi wyniki sprzedaży:

1. Mierzalna strategia PR.

Łatwiej obiecać sobie zrzucenie nadwagi w 2016 roku niż zaplanować schudnięcie o dwa kilogramy w styczniu. Dlatego wyznaczając mierzalne cele PR weź pod uwagę następujące czynniki:

A. Liczba materiałów w mediach: To może być drobna wzmianka w lokalnym dzienniku, wywiad w luksusowym magazynie branżowym lub duży tekst na popularnym blogu. Jeżeli zależy Ci na regularnej obecności w mediach i zdobyciu lub utrzymaniu pozycji lidera w lokalnej społeczności lub całej branży, zdecyduj jak często media mają o Tobie mówić i przygotuj budżet, który pozwoli to osiągnąć.

B. Jakość materiałów w mediach: Druga sprawa to wybór mediów, które mają o Tobie mówić i informacji jakie mają się w nich ukazać, czyli ustalenie kto i co ma mówić. Nie zaskoczę Cię jeśli powiem, że powinny to być ulubione gazety, magazyny, blogi, programy telewizyjne i audycje radiowe Twoich klientów i konsumentów.

C. Czas: Harmonogram działań PR pomaga dopasować cykl życia Twojej firmy do potrzeb mediów. Monitoring mediów umożliwia określenie okresów kiedy reporterzy chętnie o Tobie piszą i okresy kiedy robią to rzadziej. Znajomość tych cykli ułatwia lepszą alokację środków na PR.

1. przykład.

Cel PR małej piekarni: styczeń-marzec 2016 w lokalnych mediach powinny ukazać się dwa materiały informujące o jej głównych produktach i możliwości wypieku chleba dla osób z ostrą alergią na mąkę pszenną.

2. przykład.

Cel PR firmy informatycznej: styczeń-czerwiec 2016 w regionalnym magazynie Izby Gospodarczej ukaże się seria trzech artykułów o współpracy firmy z najzdolniejszymi studentami informatyki, konkursie na grę komputerową i premierze aplikacji dla niewidomych ułatwiającej robienie zakupów online.

2. Realizm

Strategia PR powinna być ambitna, ale także realna. Papier przyjmie wszystko, ale realia biznesowe są wymagające.

Osiągnięcie najważniejszych celów wymaga wytrwałości, konsekwencji i ciężkiej pracy. Zawsze pojawiają się niespodzianki i komplikacje. Efekty strategii PR zależą także od tego, co robi konkurencja.

W przypadku piekarni cele są realne i można je zweryfikować. Nierealne byłoby jednak zaplanowanie w tym samym czasie dwóch artykułów w krajowych gazetach.

3. Współpraca

Dzisiaj ważne jest na przykład wyznaczenie i zapisanie celów. Kolejny krok to przedstawienie strategii PR najważniejszym osobom w firmie.

Strategię może napisać jedna jedna osoba, ale realizować muszą ją wszyscy. Powiedz co chcesz osiągnąć i dlaczego to jest ważne. Posłuchaj opinii współpracowników. Niech poczują dlaczego to ma być także ich strategia.

Jeśli nie masz czasu na opracowanie strategii PR, ale masz na to pieniądze, zleć to zadanie agencji PR. Powiedz jakie masz cele i nie zgadzaj się na żadne ogólniki – strategia ma być maksymalnie konkretna i mierzalna.

4. Elastyczność

Po pierwszych kontaktach z mediami być zauważysz, że niektóre cele nie są wystarczające konkretne i/lub realne. Bez paniki. Każdą strategię można zmienić – pod warunkiem, że to zwiększa jej skuteczność w komunikacji z mediami i ułatwia dotarcie do klientów i konsumentów.

5. Sukcesy i porażki

Każda gazeta ma ograniczoną liczbę stron, dziennik radiowy trwa kilka minut, informacyjny program telewizyjny wybiera tylko najważniejsze wydarzenia dnia. Kluczem do sukcesu jest zbudowanie dobrych relacji z reporterami i blogerami zajmującymi się Twoją branżą.

Gorycz porażki można sobie osłodzić lub ograniczyć publikacją firmowych informacji na własnym blogu i profilach w mediach społecznościowych.

Na wartościowe efekty PR w mediach trzeba poczekać. Warto jednak być cierpliwym i konsekwentnym. Dobra strategia PR zawsze zaskoczy pozytywnymi wynikami.

Konkluzja

Mam nadzieję, że te praktyczne porady zachęcą Cię do stworzenia skutecznej strategii PR, czyli takiej, która ucieszy oko i Twoje konto bankowe i na której efekty nie będziesz czekał do następnego roku.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *