24 sierpnia 2015

10 pożytecznych wyrażeń w wywiadzie dla mediów

W wywiadzie dla mediów możesz dużo zyskać, możesz też – w przypadku błędu – dużo stracić.

Pozytywny język, jasny przekaz i barwne określenia budują wiarygodność i ułatwiają zapamiętanie najważniejszych informacji.

Agresja, negatywny przekaz i zawodowy żargon utrudniają komunikację i szkodzą reputacji.

Oto 10 pożytecznych wyrażeń jak radzić sobie z podchwytliwymi pytaniami reportera, utrzymać kontrolę nad przebiegiem wywiadu dla mediów i przekazać swoje kluczowe komunikaty:

1. Używaj prostych wyrażeń i porównań ułatwiających zrozumienie tego, co mówisz:

a. "pracowity jak pszczoła",

b. "wielkości pudełka od zapałek",

c. "lekki jak piórko".

2. Jeśli stracisz wątek, zacznij zdanie od początku: "Powiem to trochę inaczej..."

3. Jeśli reporter wchodzi Ci w słowo, powiedz: "Przepraszam. Chciałbym dokończyć zdanie..."

4. Nie pozwól reporterowi przeskakiwać z tematu na temat: "Zanim przejdziemy do tej kwestii, chciałbym dodać, że..."

5. W przypadku trudnego lub podchwytliwego pytania odpowiedz: "Tego nie wiem, ale wiem, że..."

6. Jeśli reporter zadaje kilka pytań z rzędu, wybierz to najbardziej wygodne lub powiedz: "To są trzy pytania. Na które mam odpowiedzieć w pierwszej kolejności?"

7. Jeżeli reporter streszcza niedokładnie sens Twojej wypowiedzi, powiedz: "Przepraszam, ale chciałbym powtórzyć, że..."

8. Jeśli w pytaniu reportera jest nieprawdziwa informacja lub fałszywa teza, powiedz: "Zanim odpowiem, chciałbym sprostować informację/tezę, że..."

9. Nie powtarzaj w odpowiedzi słowo w słowo negatywnego pytania reportera. Na przykład, jeśli pyta: "Czy to prawda, że przez kilka miesięcy ignorowaliście reklamacje klientów?", nie odpowiadaj: "Nie ignorowaliśmy skarg klientów przez kilka miesięcy." Powiedz natomiast: "Mamy system rozpatrywania reklamacji naszych klientów."

10. Podkreślaj najważniejsze myśli:

a. "Największym problemem jest to, że...",

b. "Chodzi przede wszystkim o to, żeby...",

c. "Jestem absolutnie przekonany, że...".

Konkluzja

W wywiadzie dla mediów najważniejsze są krótkie i rzeczowe odpowiedzi na pytania reportera oraz dodawanie do każdej odpowiedzi co najmniej jednego kluczowego komunikatu (pełna odpowiedź = odpowiedź na pytanie reportera + kluczowy komunikat).

Dzięki podanym wyżej wyrażeniom możesz kontrolować przebieg wywiadu i osiągać swoje cele komunikacyjne.

Jeśli potrzebujesz szkolenia medialnego, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 543 24 25.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *