W wywiadzie dla mediów możesz dużo zyskać, możesz też – w przypadku błędu – dużo stracić.
Pozytywny język, jasny przekaz i barwne określenia budują wiarygodność i ułatwiają zapamiętanie najważniejszych informacji.
Agresja, negatywny przekaz i zawodowy żargon utrudniają komunikację i szkodzą reputacji.
Oto 10 pożytecznych wyrażeń jak radzić sobie z podchwytliwymi pytaniami reportera, utrzymać kontrolę nad przebiegiem wywiadu dla mediów i przekazać swoje kluczowe komunikaty:
1. Używaj prostych wyrażeń i porównań ułatwiających zrozumienie tego, co mówisz:
a. "pracowity jak pszczoła",
b. "wielkości pudełka od zapałek",
c. "lekki jak piórko".
2. Jeśli stracisz wątek, zacznij zdanie od początku: "Powiem to trochę inaczej..."
3. Jeśli reporter wchodzi Ci w słowo, powiedz: "Przepraszam. Chciałbym dokończyć zdanie..."
4. Nie pozwól reporterowi przeskakiwać z tematu na temat: "Zanim przejdziemy do tej kwestii, chciałbym dodać, że..."
5. W przypadku trudnego lub podchwytliwego pytania odpowiedz: "Tego nie wiem, ale wiem, że..."
6. Jeśli reporter zadaje kilka pytań z rzędu, wybierz to najbardziej wygodne lub powiedz: "To są trzy pytania. Na które mam odpowiedzieć w pierwszej kolejności?"
7. Jeżeli reporter streszcza niedokładnie sens Twojej wypowiedzi, powiedz: "Przepraszam, ale chciałbym powtórzyć, że..."
8. Jeśli w pytaniu reportera jest nieprawdziwa informacja lub fałszywa teza, powiedz: "Zanim odpowiem, chciałbym sprostować informację/tezę, że..."
9. Nie powtarzaj w odpowiedzi słowo w słowo negatywnego pytania reportera. Na przykład, jeśli pyta: "Czy to prawda, że przez kilka miesięcy ignorowaliście reklamacje klientów?", nie odpowiadaj: "Nie ignorowaliśmy skarg klientów przez kilka miesięcy." Powiedz natomiast: "Mamy system rozpatrywania reklamacji naszych klientów."
10. Podkreślaj najważniejsze myśli:
a. "Największym problemem jest to, że...",
b. "Chodzi przede wszystkim o to, żeby...",
c. "Jestem absolutnie przekonany, że...".
Konkluzja
W wywiadzie dla mediów najważniejsze są krótkie i rzeczowe odpowiedzi na pytania reportera oraz dodawanie do każdej odpowiedzi co najmniej jednego kluczowego komunikatu (pełna odpowiedź = odpowiedź na pytanie reportera + kluczowy komunikat).
Dzięki podanym wyżej wyrażeniom możesz kontrolować przebieg wywiadu i osiągać swoje cele komunikacyjne.
Jeśli potrzebujesz szkolenia medialnego, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 543 24 25.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz