25 maja 2015

7 powodów dlaczego Twoja informacja prasowa złamała mi serce

To, jak napisałeś informację prasową złamało mi serce. Nie chodzi tyle o treść, ile o formę (długość, język i styl).

1. Twoja informacja jest za długa.

Każdą ciekawą informację można streścić w kilku zwartych akapitach. Jeśli nie można, to znaczy, że nie warto jej pisać.

Jeżeli nie wiesz co powiedzieć w pierwszym zdaniu, wyobraź sobie, że w ostatniej chwili wbiegasz na peron z ważną i pilną wiadomością. Pociąg powoli rusza. Masz mało czasu. Co krzykniesz ciotce, która stoi w oknie wagonu?

2. Tytuł jest niejasny.

Tytuł powinien być zrozumiały i ciekawy. Powinien zachęcać do przeczytania całej informacji. Ale bez przesady. Proste i rzeczowe stwierdzenie streszczające temat informacji jest bardziej skuteczne od "inteligentnego" tytułu, który robi dobre wrażenie, ale nic nie mówi dziennikarzowi o treści informacji.

3. W pierwszym zdaniu jest nazwa Twojej firmy.

Dziennikarzy nie interesuje Twoja firma, organizacja czy instytucja. Interesują ich ciekawe tematy.

Jeżeli nie masz ważnego powodu, na przykład jako producent margaryny stwierdzasz, że masło jest zdrowsze od margaryny (wiem, że to mało prawdopodobne, ale chodzi o przykład), skup się na temacie – nazwa firmy powinna być na drugim planie.

4. W tekście jest dużo żargonu.

Dziennikarze szybko się uczą, ale męczą ich skomplikowane techniczne opisy i żargonowe wyrażenia.

Wyobraź sobie, że opowiadasz o tym znajomemu, który nic nie wie o Twojej branży lub firmie. Mów prosto, jasno i podawaj przykłady.

5. Jeśli masz do wyboru krótkie lub długie słowo, wybierasz to drugie.

Pisanie informacji prasowych nie polega na używaniu wielkich i wyszukanych wyrazów. Chodzi o dobór słów, które umożliwiają skuteczną komunikację.

Jeśli dziennikarz ma przeczytać informację do końca, używaj krótkich i prostych słów. Unikaj hiperboli i akademickiego języka.

6. Cytaty są nudne i niewiarygodne.

Cytaty nie powinny dotyczyć liczb lub danych statystycznych (na przykład "Zwiększyliśmy sprzedaż o 5 procent.") Nie mogą brzmieć jak komunikaty wysłane przez robota.

Cytaty powinny oddziaływać na zmysły. Jest w nich miejsce na historie, anegdoty i przykłady, które ożywią przesłanie.

7. Najważniejszy fakt pojawia się w ostatnim akapicie.

Dziennikarze codziennie otrzymują mnóstwo informacji prasowych. Nie czytają wszystkich do końca.

Nie chowaj najważniejszego faktu w ostatnim akapicie. To, co najbardziej istotne napisz w pierwszym zdaniu.

Jeśli potrzebujesz pomocy w napisaniu informacji prasowej, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 543 24 25.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *