W PR większość czasu i energii przeznaczamy na rozwiązywanie problemów w komunikacji.
Problem może być duży: klient musi poinformować opinię publiczną o potrzebie skierowania do serwisu wszystkich samochodów wyprodukowanych w pierwszym kwartale tego roku. Lub mniejszy: klient utknął w korku ulicznym w drodze na konferencję prasową.
W obydwu przypadkach szukamy optymalnego rozwiązania problemu.
Nawet najmniejszy problem może przynieść duże straty jeśli nie będzie szybko i właściwie rozpoznany, zdiagnozowany i rozwiązany.
Oto cztery porady jak znaleźć skuteczne rozwiązanie problemu:
1. Zadawaj właściwe pytania.
Szukając rozwiązania problemu musisz mieć wystarczającą liczbę informacji. Przed zakończeniem zebrania lub rozmowy telefonicznej upewnij się, że masz wszystkie dane potrzebne do podjęcia decyzji. Nie pytaj: "Czy potrzebujemy jeszcze jakichś informacji przed rozpoczęciem tego projektu?" Bądź bardziej konkretny. Na przykład: "Kogo chcemy zainteresować tym artykułem?", "Jakie mamy cele biznesowe w tej debacie?", "Co konsumenci mają o nas myśleć po tym wywiadzie?"
2. Nie bój się powiedzieć: "Nie wiem."
Wszystkie odkrycia i eksperymenty zaczynają się od niewiedzy i potrzeby zdobycia informacji. Nie bój się poprosić o pomoc i wyjaśnienie, ale pamiętaj, że jest zasadnicza różnica pomiędzy "Nie wiem" a "Nie wiem co ja tu robię". Pokaż, że naprawdę zależy Ci na zrozumieniu sedna problemu i znalezieniu rozwiązania. I dlatego...
3. Nie rozpoczynaj dyskusji o problemie bez przedstawienia własnego rozwiązania.
Nawet jeżeli nie jesteś przekonany do swojej propozycji rozwiązania problemu, nie przychodź na spotkanie z pustymi rękami. Od czegoś trzeba przecież zacząć. Pokaż inicjatywę, odwagę i kreatywność. Skuteczność przyjdzie z czasem.
4. Wierz w swoje umiejętności.
Podam przykład. Kiedy trenerzy przygotowują się do ważnego meczu z dużo silniejszym przeciwnikiem, często poświęcają zbyt wiele uwagi strategii i taktyce. A może – jeżeli masz rewelacyjny zespół – do zwycięstwa wystarczy "pracować na najwyższych obrotach" i "dać z siebie wszystko"?
W świecie PR nie jest inaczej. Szukając rozwiązania nie trać z oczu swoich atutów i doświadczenia. To nim zawdzięczasz swoją obecną pozycję i reputację. Zaufaj swojemu zespołowi, który rozwiązywał z powodzeniem już większe problemy.
Porady praktyków
Oto jak znaleźć skuteczne rozwiązania problemów PR zapytałem kilkoro znajomych:
1. "Przed przystąpieniem do rozwiązania problemu, trzeba dokładnie opisać jego źródło i istotę."
– Szef marketingu w firmie budowlanej z Krakowa
2. "Pomyśl o długoterminowych skutkach każdego rozwiązania. Poczytaj jak inni zachowali się w podobnej sytuacji. Nie chodzi o kopiowanie cudzych rozwiązań, ale znalezienie czegoś nowego."
– Właściciel agencji reklamowej z Warszawy
3. "W PR łatwo o niespodzianki i rozczarowania. Szukaj rozwiązań, które można stosunkowo łatwo dopasować do zmieniających się okoliczności."
– Dyrektor w agencji PR z Katowic
4. "Staram sobie wyobrazić jakie pytania chcieliby zadać mi konsumenci, jakie mają obawy i potrzeby i do tego dopasowuję rozwiązanie problemu."
– Specjalista PR w firmie odzieżowej z Gdańska
5. "Wszystko sprowadza się do komunikacji. Co wiesz o potrzebach konsumentów i czy potrafisz je zaspokoić?"
– Właściciel studia graficznego z Poznania
Jak szukać skutecznych rozwiązań problemów PR nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydają się nie do rozwiązania? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz