29 lutego 2012

Który bloger może zrecenzować Twój produkt

Klienci często mnie pytają: "Kiedy bloger prosi o wysłanie mu produktu do testowania i oceny, czym mam się kierować przed decyzją o podjęciu współpracy?"

Na rynku są dostępne narzędzia do pomiaru popularności, pozycji i wpływu blogerów, ale korzystają z nich tylko organizacje z dużymi budżetami na public relations i marketing.

Co z tysiącami małych firm, które nie mają dużych zasobów finansowych? Których nie stać na gigantów PR? Jakimi dysponują narzędziami?

Odpowiedź: Nie ma takich narzędzi. Małe firmy zwykle są skazane na siebie.

Dla tych właśnie firm przygotowałem zestaw 20 pytań pomagających ocenić wartość blogera szukającego z nimi kontaktu.

I. Kim są czytelnicy bloga?

1. Dla kogo bloger pisze? Czy jego czytelnicy są lub mogą być także Twoimi klientami?

2. Ile osób odwiedza bloga?

3. Ile jest komentarzy pod każdym wpisem? To pokazuje zainteresowanie czytelników blogiem i poszczególnymi wpisami.

II. Jaka jest treść bloga?

4. Jaki jest ton wpisów na blogu? Czy dominuje język i styl profesjonalny czy potoczny, formalny czy nieformalny, dowcipny czy sztywny? Czy dużo jest sarkazmu, oskarżeń i złorzeczeń?

5. O czym najczęściej pisze bloger? Jakich tematów jest najwięcej? Czy tematyka bloga pokrywa się z zainteresowaniami Twoich klientów?

6. Czy na blogu pojawiają się opinie i komentarze, z którymi nie chciałbyś być utożsamiany? Na przykład, radykalne polityczne deklaracje.

7. Czy autor używa poprawnego języka? Czy są literówki, błędy gramatyczne, stylistyczne i interpunkcyjne, które utrudniają lekturę?

8. Jak często są umieszczane wpisy? Czy pojawiają się regularnie? Czy zdarzają się dłuższe okresy bezczynności?

9. Czy bloger organizuje konkursy? Jakie są ich zasady? Jak popularne są te konkursy?

10. Czy na blogu są publikowane recenzje produktów? Jaki jest ich ton? Czy więcej jest pozytywnych czy negatywnych recenzji? Czy bloger podaje informację, że testuje produkt, który otrzymał za darmo w zamian za recenzję? Blogerzy zainteresowani testowaniem produktów opisują w zakładce na blogu reguły współpracy z firmami PR.

III. Jak blog wygląda?

11. Czy jest to typowy szablon?

12. Czy blog wygląda na zaniedbany lub przestarzały?

13. Czy na blogu jest dużo elementów graficznych utrudniających nawigację?

IV. Jaki jest potencjalny "wpływ" blogera?

14. Czy bloger pisze także w innych mediach (portale, gazety, czasopisma)? To może zwiększać popularność autora i jego wpływ online.

15. Jaki jest jego wynik na Klout? Porównaj go z wynikami innych blogerów.

16. Czy bloger jest aktywny także w serwisach społecznościowych, na przykład na Facebooku, Twitterze, Google+ i Pinterest? Aktywność w tych mediach zwiększa zasięg wpływu blogera.

17. Ile osób śledzi wpisy blogera w mediach społecznościowych? Większa społeczność wzmacnia wpływ tego, co pisze.

18. Jak często bloger aktualizuje swoje profile w kanałach społecznościowych?

19. Jaki jest ton wypowiedzi blogera w mediach społecznościowych? Czy wypowiada się w kontrowersyjnych sprawach? Czy często skarży się na konkretne marki i produkty?

20. Czy na "czarnej liście" blogera jest także Twoja firma? Hmmm, ten bloger chyba do Ciebie nie napisze :-)

Jaki punkt dodasz do mojego zestawu? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *