7 stycznia 2011

Bardzo krótka historia w sześciu słowach

Jedna z wielu anegdot o Erneście Hemingwayu opowiada o jego zakładzie, że napisze dramatyczne opowiadanie używając sześciu słów. Jaka to była opowieść? "Na sprzedaż: dziecięce buciki. Nigdy nieużywane." ("For sale: baby shoes, never worn.")

Więcej przykładów? "Fundusze inwestycyjne? Łeee. Własna firma? Hurrra!", "Rak mnie prawie wykończył. Przyjaciele uratowali", "Mam szczęście we wszystkim, oprócz miłości", "Uwielbiam szeroki uśmiech, bo nie kłamie", "Nadal parzę rano tylko jedną kawę".

Potrafisz opowiedzieć historię swego życia w sześciu słowach? Historię projektu PR?

W erze Twittera i Instagrama zwięzłe i obrazowe mini-komunikaty mają świetlaną przyszłość, pod warunkiem oczywiście, że niosą treść, opowieść i emocje.

Większość tekstów wystąpień publicznych można wydatnie poprawić skracając ich długość. Jeżeli się ze mną nie zgadzasz, przypomnij sobie kiedy ostatnio żałowałeś, że przemówienie nie trwało dłużej.

Chcesz, żeby ludzie Ciebie słuchali? Mów krótko.

1. Przejdź do rzeczy. Od razu powiedz słuchaczom jaki jest temat, czego mogą się spodziewać i w jakiej kolejności.

2. Przedstaw kluczowe punkty. Jeżeli nie potrafisz streścić w jednym zdaniu najważniejszej myśli, to prawdopodobnie chcesz przekazać za dużo informacji.

3. Zrezygnuj ze wstępnych uprzejmości. Nie trać czasu na kurtuazyjne zapewnienia: "Jestem szczęśliwy, że mogę być dzisiaj w tym wspaniałym miejscu i mówić na tak fascynujący temat." Żadnych pogaduszek. Nie mów, że coś jest ważne, wspaniałe i fascynujące. Mów tak, żeby zebrani sami stwierdzili, że to jest ważne, wspaniałe i fascynujące.

4. Podziel wystąpienie na trzy części:

I. CO? Jaka jest kluczowa idea lub propozycja? O jakim produkcie, jakiej usłudze, jakim procesie, jakiej procedurze mówisz? Podaj nazwę. Opisz. Wyjaśnij.

II. DLACZEGO? Dlaczego to, o czym mówisz jest ważne dla słuchaczy? Dlaczego ma to ich obchodzić? Jakie przyniesie korzyści?

III. JAK? Jak to działa? Jak się tego używa? W czym jest lepsze (bardziej skuteczne, tańsze, mniej uciążliwe, itp.) od alternatywnych rozwiązań? Jak słuchacze mogą wykorzystać te informacje?

5. Kiedy skończysz... przestań mówić. Kiedy skończysz, usiądź i przestań mówić. Wszystko co potem powiesz osłabi końcowy efekt. Naucz się na pamięć pierwszego i ostatniego zdania wystąpienia. Wiem, że to brzmi zabawnie, ale kiedy skończysz nie mów, że skończyłeś :-)

Przygotowując uroczystą mowę na firmowej imprezie noworocznej, strategiczny plan kampanii public relations, przedsięwzięcie biznesowe postaraj się ująć esencję tego, co powiesz w sześciu słowach - dokładnie w sześciu. Autorzy sloganów reklamowych robią to na co dzień. Takie ćwiczenie pomaga zwiększyć precyzję komunikatu, ogranicza gadulstwo i czasem jest jedynym sposobem, żeby przebić się przez cały ten zgiełk.

Do przygotowanego tekstu dodaj dźwięk i obraz i tak opracowany przekaz (misja, wizja, akcja promocyjna) umieść na YouTube - efekt murowany!

Jak wygląda historia mojego życia zawodowego w sześciu słowach? "Najpierw dziennikarstwo, teraz PR, wciąż marzę."

Jaka jest Twoja bardzo krótka historia w sześciu słowach? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *