28 grudnia 2011

Dlaczego PR nie przypomina tresury lwów

Nie jestem komornikiem, nie montuję i nie remontuję kotłów energetycznych, nie handluję zezwoleniami na emisję CO2, nie dostarczam gazu do domów, nie zarządzam mieszkaniami komunalnymi, nie zajmuję się rehabilitacją niepełnosprawnych i nie pomagam bezrobotnym znaleźć pracę.

Ale prowadziłem skuteczne programy PR w każdej z tych branż.

Jak to możliwe?

Ponieważ wymienieni klienci i ludzie odpowiedzialni za projekty PR wiedzieli co chcieli osiągnąć i mieli plan działania.

Przede wszystkim, widzieli w nas – agencji public relations – partnera, z którym dzielili się wiedzą i zaufanego eksperta, który przedstawiał wariantowe rozwiązania konkretnych problemów.

Agencja lub konsultant PR musi wykonać wiele działań, żeby pomyślnie zrealizować kampanię public relations – ale są też rzeczy, których oczekuje od swojego klienta!

1. Czas

Twój czas to chyba najważniejsza rzecz jakiej potrzebujemy i najtrudniejsza do zdobycia. Rozumiemy jak bardzo jesteś zajęty – public relations i marketing to tylko część Twoich codziennych obowiązków. Ale regularna komunikacja klienta z agencją PR jest podstawą sukcesu.

Nie potrafimy czytać na odległość w myślach ani wróżyć z fusów – musimy wiedzieć co się dzieje w firmie. Dobrze kiedy wiemy o planowanych wydarzeniach, spotkaniach, nowych produktach i usługach, itp. Oczekujemy też szybkich decyzji i gotowości do udzielania mediom wywiadów.

2. Fachowa wiedza i opinie

To, że pracujemy dla tresera lwów nie znaczy, że wiemy jak poskramiać dzikie zwierzęta. Musisz powiedzieć nam o co Ci chodzi. Jakie są Twoje poglądy i opinie? Co sądzisz o swojej branży? Jak to wpływa na Twoje interesy i pozycję na rynku?

Im dłużej będziemy z Tobą pracować, tym więcej się dowiemy – ale to Ty zawsze będziesz głównym ekspertem. Naszym zadaniem jest zamienienie tego, co wiesz na ciekawe tematy dla mediów i włączenie tego do kampanii PR.

3. Uczciwość

Oczekujemy szczerych odpowiedzi na wszystkie pytania. Jak chcesz z nami współpracować? Czy pozycjonujemy Twoją firmę tak jak to sobie wyobrażasz? Czy jesteś zadowolony z rezultatów? Powiedz co myślisz i razem rozważymy możliwą korektę.

Tego samego podejścia możesz oczekiwać od nas – też szczerze powiemy kiedy uznamy, że coś wymaga poprawy.

4. Wiara

Wiemy czego potrzebują dziennikarze i wiemy jak chcą się komunikować. Może się zdarzyć, że będziesz miał temat, którym zechcesz zaciekawić media, ale naszym zdaniem to się nie uda.

Codziennie rozmawiamy z dziennikarzami i wiemy co ich interesuje. Potrafimy ocenić medialną wartość pomysłu na temat i wiemy jak go umiejętnie przedstawić. Jeśli radzimy inne ujęcie, wysłuchaj argumentów i zaufaj naszemu doświadczeniu.

5. Cierpliwość

Budowanie silnej reputacji marki wymaga czasu, konsekwencji i cierpliwości (szczególnie jeśli chodzi o media społecznościowe, które w PR odgrywają coraz większą rolę). Ale potrzeba także czasu na zbudowanie między nami wartościowych i autentycznych relacji – potrzebujemy czasu, żeby poznać Twoją firmę, wartości, ludzi i styl działania.

Konkluzja

Współpraca z agencją PR nie może przypominać spółki z lwem – obydwie strony muszą czerpać z niej zyski. Bądź cierpliwy i wyniki przerosną oczekiwania!

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *