29 października 2015

5 głównych archetypów reportera

Jeden reporter pyta jak przyjaciel, drugi przesłuchuje jak policjant. Jeden lubi słuchać, drugi woli mówić. Jeden widzi szklankę do połowy pełną, drugi do połowy pustą.

Każdy kto jako specjalista PR często współpracuje z reporterami lub kiedyś sam pracował w mediach dostrzega pewne powtarzające się typy osobowości.

Umiejętność rozpoznania z jakim typem reportera masz do czynienia ułatwia komunikację, poprawia relacje i zmniejsza ryzyko zrażenia go do siebie przy pierwszym spotkaniu.

Oto 5 głównych typów reporterów jakich możesz spotkać w mediach i krótkie opisy stylu pracy:

1. Poszukiwacz prawdy

Zajrzy pod najmniejszy kamień, pojedzie na drugi koniec Polski, znajdzie każdego kto ma coś ważnego do powiedzenia. Nie spocznie zanim nie dojdzie prawdy.

Jest uczciwy, lubi prosty język i szybko przechodzi do rzeczy. Metodycznie, bez skrupułów i emocji zbiera informacje – jak prywatny detektyw.

Nigdy nie napisze artykułu na podstawie przesłanej mu informacji prasowej – sam musi sprawdzić wszystkie fakty. Przejrzy akta sądowe, zadzwoni do eksperta, odwiedzi świadka zdarzenia, itp.

2. Zakochany egotyk

Egotyk kocha tylko siebie – myśli przede wszystkim o sobie. Media są po to, żeby mógł przeczytać swoje nazwisko w gazecie, podziwiać swój głos w radio i zobaczyć się w telewizji.

Ma zdecydowane poglądy i przekonanie, że na wszystkim zna się najlepiej. Sukces zawdzięcza temu, że zawsze rewelacyjnie wygląda, jest pewny siebie i jasno się wyraża.

Egotyk nie może żyć bez komplementów. Stale potrzebuje nowych pochwał. Dopieszczaj jego ego oraz poprawiaj i tak już dobre samopoczucie.

3. Opowiadacz historii

Interesuje go opowiadanie osobistych historii. Najchętniej opowiada o dramatycznych wydarzeniach i punktach zwrotnych w życiu swoich bohaterów.

Woli być w cieniu. Nie zadaje agresywnych pytań – woli słuchać. Pozwala swoim bohaterom przestawić własną wersję wydarzeń.

Najbardziej lubi opowiadać historie zwykłych ludzi dokonujących niezwykłych czynów. Wierzy w siłę ludzkiego charakteru i pozytywne myślenie.

Zaufaj jego optymistycznej naturze i wierze w człowieka. Opowiadając swoją historię podkreślaj momenty kiedy musiałeś stawić czoła największym wyzwaniom. Nie bój się mówić o porażkach, ale zawsze wyjaśniaj czego Cię nauczyły i co zmieniły w Twoim życiu.

4. Właściciel mikrofonu

Dla niego świat jest tym, co widzi w lustrze. Nie ze względu na kosmiczne ego, ale z chęci uczestnictwa w tym, co się dzieje.

Jest na miejscu zdarzenia, opowiada co widzi i rozmawia z bohaterami i świadkami. Interesują go fakty i opinie. Chce dokładnie i obiektywnie opowiedzieć historię, która dzieje się na jego oczach.

Lubi adrenalinę, jest spostrzegawczy i ma instynkt łowczy. Często pracuje jako korespondent zagraniczny wysłany tam gdzie dzieje się coś ważnego i dramatycznego, na przykład wypadek, katastrofa naturalna lub wojna.

Historia jaką mu opowiesz musi być bardzo ważna, bardzo dramatyczna i wywoływać bardzo duże emocje.

5. Działacz społeczny

Dziennikarstwo jest dla niego misją. Chce zmieniać świat na lepsze. Widzi i wykorzystuje siłę i wpływ mediów.

Działacz społeczny nie pracuje dla pieniędzy lub sławy. Satysfakcję daje mu przeświadczenie, że bierze udział w czymś ważnym i może opowiedzieć o tym czytelnikom, słuchaczom lub widzom.

Jeśli poznasz jego wewnętrzną motywację (walka z biedą, ochrona środowiska, popularyzacja zdrowego trybu życia, itp.), możesz zyskać lojalnego i bezkompromisowego partnera do współpracy.

Konkluzja

Znajomość tych pięciu archetypów reportera poprawi Twoje relacje z mediami, zwiększy skuteczność programu PR, a w sytuacji kryzysowej oszczędzi nadmiernego stresu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *