7 kwietnia 2013

Dobrze Cię zrozumiałem? Na pewno?

Podjąłeś kiedyś działanie – od razu lub po jakimś czasie – na podstawie tego, co ktoś Ci powiedział, by przekonać się później, że to, co zrobiłeś nie było zgodne z treścią i intencją tego przekazu?

Każda osoba, której do tej pory zadawałem to pytanie, odpowiadała tak samo: "No pewnie, że tak." Mnie też to się przydarzyło – i to nie była rozmowa z Chinką :-)

Złudzenie – równe pewności – że doskonale rozumiesz to, co ktoś mówi bierze się z własnej (autorskiej?) interpretacji cudzych słów, tonu, intonacji i języka ciała. Niestety, ta iluzja przeszkadza w skutecznej komunikacji – czasem ją nawet uniemożliwia.

Każdy przekaz jest naznaczony interpretacją odbiorcy – trudno ocenić jej trafność bez pytań sprawdzających. Kiedy nabierzesz nawyku sprawdzania czy i jak dobrze zrozumiałeś cudze słowa, poprawisz efektywność komunikacji i satysfakcję z rozmów, szczególnie tych najważniejszych (na przykład prezentacja, negocjacje, podpisanie kontraktu, itp.)

Oto 5 przykładowych pytań sprawdzających trafność zrozumienia przekazu:

1. "Jeśli mogę, powtórzę teraz krótko jak to wszystko zrozumiałem ..."

2. "Popraw mnie jeśli coś pomylę. Chodzi o to, żeby ... Zgadza się?"

3. "Jeżeli dobrze rozumiem, uważasz, że ... Mylę się?"

4. "Jeśli dobrze słyszę, ... O to chodzi?"

5. Wygląda na to, że uważasz/myślisz, że ... Dobrze rozumiem?"

Kiedy przyjrzysz się uważnie tym pięciu pytaniom, zauważysz jeden wspólny mianownik: jeżeli dochodzi do nieporozumienia, to problem jest po stronie słuchacza – nie tego kto mówi.

Na pewno sam wymyślisz inne zdania sprawdzające trafność zrozumienia cudzych słów. Nie chodzi o konkretne wyrażenia, ale o pomysł. Każda rozmowa musi być naturalna – nie wolno automatycznie wpychać do niej gotowych zwrotów.

Jak sprawdzasz czy jesteś dobrze zrozumiany? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *