Myślałeś o książce o swojej firmie? No to może o artykule w prasie?
Większość moich klientów nie ma talentu do pisania. Robią z pasją to na czym się znają najlepiej. Zajmują się handlem, produkcją lub usługami.
Kiedy rozmawiamy o początkach ich działalności przyznają, że nie zdawali sobie sprawy ile energii będą musieli włożyć w promocję tego, co robią. Nie wiedzieli, że dobre pisanie – od tekstów na firmowej stronie po artykuły na blogu – odegra istotną rolę w budowaniu wiarygodności i zdobyciu przewagi nad konkurencją.
Oto 10 pytań jakie zadaję moim klientom kiedy pracujemy nad propozycjami atrakcyjnych tematów dla mediów.
1. Co robi Twoja firma?
To nie powinno sprawić większego kłopotu. Trzy proste, jasne i konkretne zdania. Tyle razy już o tym mówiłeś na prezentacjach, konferencjach i przyjęciach, w kolejce w supermarkecie i w windzie.
2. Dlaczego założyłeś firmę?
Skąd pomysł na własny biznes? Czy jest jakaś oryginalna i/lub zabawna historia związana z założeniem firmy? Kto Ci pomagał?
3. Czym różni się Twój produkt lub usługa od tego, co oferuje konkurencja?
Trudno wymyślić coś zupełnie nowego, prawda? To, co Cię wyróżnia to sposób prezentacji oferty, model biznesowy, styl komunikacji, itp. Znajdź swoje mocne wyróżniki i powiedz o nich światu.
4. Gdzie można kupić Twoje produkty lub wypróbować usługi?
Przekaż reporterowi praktyczne informacje gdzie klienci mogą kupić Twoje produkty. Nie wiem czy je wykorzysta, ale musi to wiedzieć – on też może być Twoim klientem!
5. Jakie masz kwalifikacje, żeby firma odniosła sukces?
Co w Twoim wykształceniu i doświadczeniu przekona do Ciebie klientów? Jakie odniosłeś sukcesy? Jakie zdobyłeś nagrody i certyfikaty? Jaka jest Twoja zawodowa pozycja wśród branżowych ekspertów?
6. Kto może teraz kupić Twój produkt lub skorzystać z usługi?
To jest tak oczywiste, że niektórzy całkowicie o tym zapominają. Reporter, który pierwszy raz usłyszy o Tobie i Twoim produkcie, nie musi tego wiedzieć.
7. W jaki sposób Twój produkt lub usługa ułatwia życie klientom?
Ktoś ma jakiś problem i Twój produkt lub usługa ten problem skutecznie rozwiązuje. Wyjaśnij reporterowi na czym polega problem, jak bardzo jest uciążliwy, ilu osób dotyczy i jaka jest jego dynamika. Jeśli dziennikarz nie zrozumie, że to może zainteresować czytelników, do głowy mu nie wpadnie, że warto o tym pisać.
8. Gdybyś miał powiedzieć o swojej firmie, produkcie lub usłudze trzy krótkie zdania, jak by one brzmiały?
Pomyśl o trzech najważniejszych informacjach, które każdy powinien zapamiętać. To będzie treść głównego przesłania Twojej propozycji dla mediów.
9. Czy masz pisemne rekomendacje klientów, które możesz wykorzystać w swoich materiałach promocyjnych?
Rekomendacje klientów pokazują, że Twój produkt lub usługa naprawdę istnieje i działa. Co więcej, są ludzie, którzy są zadowoleni z tego, że Ci zaufali.
10. Moje ulubione pytanie: Jakie jest najodważniejsze, najdziwniejsze lub najbardziej prowokacyjne wyzwanie jakie jesteś w stanie rzucić konkurencji?
Lubię to pytanie, bo pozwala klientowi zwrócić na siebie uwagę.
Jeśli sam robisz swoje PR, musisz wierzyć w siebie jak nikt inny. Fałszywa skromność nie popłaca. Nie daj się ubiec innym – nie pozwól, żeby to o nich prasa pierwsza napisała to, co chciałbyś, żeby napisała o Tobie.
Konkluzja
Kiedy przygotowujesz propozycję tematu dla mediów, powiedz coś, co przyprawi Cię o miły dreszczyk emocji, coś, co zmusi Cię do zmiany i rozwoju.
Media lubią odważne wyzwania – lubią ludzi, którzy stawiają sobie poprzeczkę coraz wyżej. Pokaż, że należysz do tych, którzy nie zadowalają się byle czym i wierzą, że mogą być jeszcze lepsi.
Takie tematy interesują dziennikarzy i o takich ludziach chcą pisać – dziś artykuł, kiedyś może książkę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz