26 marca 2016

Nie pytaj co media mogą zrobić dla Ciebie

Większość start-upów traktuje PR jak inną formę promocji sprzedaży oczekując, że reporterzy chętnie przekażą informację o nowym produkcie lub usłudze.

Media nie są zainteresowane Twoim produktem, jego ceną, okresem gwarancji i wyjątkowymi cechami. Interesuje je tylko to jak ten produkt zmienia życie czytelników, słuchaczy lub widzów.

Reporterzy nie są klientami – mają inne priorytety i potrzeby. Jeśli chcesz z nimi współpracować, nie próbuj ich wykorzystywać do darmowej promocji. Nie pytaj co media mogą zrobić dla Ciebie. Pytaj co sam możesz zrobić dla mediów.

Wartość informacji

Kluczem do sukcesu we współpracy z reporterami jest zrozumienie tego jak oceniają wartość informacji. Reporterzy, redaktorzy i wydawcy wiedzą co interesuje ludzi i potrafią o tym prosto i ciekawie opowiedzieć. Informacje prasowe dla mediów muszą być postrzegane przez reporterów jako tematy, które od razu zainteresują czytelników, słuchaczy i widzów.

Wartość informacyjna tematu jest pojęciem niejednoznacznym. Zmiana na stanowisku szefa dużej firmy ma większość wartość medialną od zmiany szefa start-upa.

Wartość tematu zmienia się też w zależności od reportera. Dziennikarze branżowi wybierają informacje związane z ich specjalizacją. Dziennikarze ekonomiczni piszą o wszystkich firmach skupiając się na trendach gospodarczych, społecznych lub technologicznych.

Plan PR na czas

Żyjemy w czasach kiedy duże firmy i znane marki mają coraz większy wpływ na media, a reporterzy są bardziej odporni na niezamawiane propozycje tematów wysyłane przez specjalistów PR. Jak w takim trudnym klimacie ma sobie poradzić nieznany start-up?

Start-upy zaczynają działalność od przygotowania produkcji, przeszkolenia pracowników, stworzenia sieci sprzedaży, organizacji logistyki, itp. PR zostawiają na później. Doskonale to rozumiem – na początku pieniędzy nie ma dużo. Start-upy wolą nie mówić o swoich zamiarach, bo – jak wiadomo – konkurencja nie śpi.

Jednak odwlekanie przygotowania planu PR na ostatnią chwilę (miesiąc lub dwa przed premierą produktu) może wydatnie ograniczyć skuteczność wypromowania marki i zwiększyć liczbę błędów, których można było uniknąć gdyby planowanie rozpoczęło się wcześniej.

Tematy dla mediów

Kluczowym składnikiem skutecznego planu PR jest wybór tematów, które mogą zainteresować media. To wymaga przeprowadzenia burzy mózgów z najważniejszymi osobami w start-upie, zebrania i uporządkowania najciekawszych i najważniejszych informacji oraz ustalenia jak i kiedy przekazać je reporterom.

Informacje dla mediów nie muszą dotyczyć wyłącznie produktu lub usługi. Można je połączyć z przełomowymi datami w rozwoju firmy, zatrudnianiem ważnych pracowników, zdobywaniem funduszy, itp. Takie fakty najbardziej interesują media zajmujące się ekonomią i gospodarką.

Planowanie w PR jest procesem twórczym – liczy się oryginalne spojrzenie na swoją firmę i zwrócenie uwagi mediów na to, co ją wyróżnia na rynku, na przykład system motywacyjny dla pracowników, elastyczne godziny pracy, komunikacja w mediach społecznościowych, projekty na rzecz lokalnej społeczności, itp.

Konkluzja

W PR liczy się umiejętność zajmującego opowiadania – chodzi o wybór najciekawszych tematów i przekazanie ich mediom w przekonujący sposób.

Jeśli zależy Ci na skutecznej strategii medialnej, musisz pokazać mediom wartość informacyjną tego, co robisz. Pokaż reporterom co możesz dla nich zrobić.

Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze oryginalnych tematów i opracowaniu planu PR, proszę o kontakt. Mój telefon: 77 543 24 25.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *