Kulisy kampanii PR i marketingu politycznego to od lat atrakcyjny temat dla filmowców. Scenarzyści skupiają się najczęściej na tym, co w PR jest najmniej ważne – na intrygach, manipulacjach i kłamstwach.
Bohaterowie filmów pracują dla sportowców i celebrytów (Jerry Maguire, Ludzie, których znam), chronią lub ujawniają firmowe interesy (Dziękujemy za palenie, Informator) lub próbują odwrócić uwagę opinii publicznej od skandalu (Fakty i akty).
Są też filmy o roli komunikacji wewnętrznej (Smoking Room), wpływie PR i mediów na opinię publiczną (Królowa, Wszyscy ludzie prezydenta) i szkoleniach medialnych (Frost/Nixon).
Oto moja lista 10 najlepszych filmów o PR i marketingu politycznym:
1. Kandydat (1972) Tytułowy kandydat (charyzmatyczny i uczciwy) ubiega się o urząd gubernatora Kalifornii. Wciągnięty w maszynerię środków masowego przekazu i polityki traci autentyczność i własną twarz. Film pokazuje kulisy marketingu politycznego.
2. Senator Bulworth (1998) Senator Jay Bulworth po przegranej z populistycznym politykiem uważa, że jego kariera już się skończyła. Zrezygnowany wykupuje wysoką polisę na życie i zleca zabicie siebie zawodowemu mordercy. Postanawia także publicznie powiedzieć co naprawdę myśli o polityce i politykach. Nagle senator staje się faworytem wyborców i zakochuje się w politycznej aktywistce z innego okręgu. Znowu chce żyć. Musi jednak odnaleźć człowieka, który ma go zabić.
3. Człowiek roku (2006) Wyjątkowy kandydat zmienia wizerunek nudnych polityków. Ma ciekawe wystąpienia i zamienia telewizyjne debaty w rozrywkowy show. Komik zostaje wybrany na prezydenta USA.
4. Dziękujemy za palenie (2005) Nick Naylor, lobbysta i rzecznik prasowy firm tytoniowych zarabia na życie broniąc praw palaczy i interesów producentów papierosów i atakując tych, którzy chcą zakazać palenia tytoniu. W programach telewizyjnych pomniejsza zagrożenia związane z paleniem i zatrudnia agenta z Hollywood do promocji palenia w filmach.
5. Informator (1999) Zwolniony wiceprezes koncernu tytoniowego oskarża byłych pracodawców o świadome dodawanie do papierosów uzależniających substancji chemicznych. Za namową reportera udziela wywiadu, w którym opowiada o kulisach działania firmy.
6. Fakty i akty (1997) Przyłapany krótko przed reelekcją na gorącym uczynku w kompromitującej sytuacji prezydent USA, aby odwrócić uwagę mediów i opinii publicznej wymyśla sztuczny konflikt. Jeden z jego doradców kontaktuje się z producentem filmowym, który ma wykreować zasłonę dymną: wojnę z Albanią, którą prezydent oczywiście powinien wygrać.
7. Idy marcowe (2011) Młody idealista rozpoczyna pracę dla obiecującego kandydata Partii Demokratycznej. W kampanii widzi jakie niegodziwości ludzie są w stanie popełnić, żeby osiągnąć sukces w polityce.
8. Ludzie, których znam (2002) Znany nowojorski spec od PR w środku nocy płaci w areszcie kaucję za kapryśną gwiazdkę wyświadczając przysługę swojemu ważnemu klientowi. Kilka godzin później zostaje wplątany w polityczną grę i morderstwo zatuszowane przez nieznanych sprawców.
9. Królowa (2006) Film opisuje zarządzanie kryzysowe i polityczne wydarzenia po tragicznej śmierci księżnej Diany. Skupia się na rozmowach pomiędzy Elżbietą II a premierem Tony Blairem o tym jak obchodzić żałobę (dwie taktyki budowania społecznego poparcia) i publicznych reakcjach na milczenie królewskiej rodziny.
10. Frost/Nixon (2008) Okoliczności przygotowania i przeprowadzenia wywiadu przez Davida Frosta z Richardem Nixonem w 1977 roku – trzy lata po ustąpieniu prezydenta w wyniku afery Watergate. Filmowy wywiad pokazuje jak ważne jest w karierze polityka szkolenie medialne.
Jaki film dodasz do tej listy? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz