26 marca 2016

Nie pytaj co media mogą zrobić dla Ciebie

Większość start-upów traktuje PR jak inną formę promocji sprzedaży oczekując, że reporterzy chętnie przekażą informację o nowym produkcie lub usłudze.

Media nie są zainteresowane Twoim produktem, jego ceną, okresem gwarancji i wyjątkowymi cechami. Interesuje je tylko to jak ten produkt zmienia życie czytelników, słuchaczy lub widzów.

Reporterzy nie są klientami – mają inne priorytety i potrzeby. Jeśli chcesz z nimi współpracować, nie próbuj ich wykorzystywać do darmowej promocji. Nie pytaj co media mogą zrobić dla Ciebie. Pytaj co sam możesz zrobić dla mediów.

Wartość informacji

Kluczem do sukcesu we współpracy z reporterami jest zrozumienie tego jak oceniają wartość informacji. Reporterzy, redaktorzy i wydawcy wiedzą co interesuje ludzi i potrafią o tym prosto i ciekawie opowiedzieć. Informacje prasowe dla mediów muszą być postrzegane przez reporterów jako tematy, które od razu zainteresują czytelników, słuchaczy i widzów.

Wartość informacyjna tematu jest pojęciem niejednoznacznym. Zmiana na stanowisku szefa dużej firmy ma większość wartość medialną od zmiany szefa start-upa.

Wartość tematu zmienia się też w zależności od reportera. Dziennikarze branżowi wybierają informacje związane z ich specjalizacją. Dziennikarze ekonomiczni piszą o wszystkich firmach skupiając się na trendach gospodarczych, społecznych lub technologicznych.

7 marca 2016

Chcesz wiedzieć więcej o PR?

Jedną z miłych stron bycia specjalistą PR jest to, że prawie każdy kogo spotykam na gruncie zawodowym wcześniej czy później pyta mnie jak kontaktować się z mediami, udzielać wywiadów i wykorzystać media do budowania marki.

Chętnie odpowiadam na te pytania, ale ponieważ doba ma tylko 24 godziny, brakuje mi czasu, żeby od razu odpisać na wszystkie e-maile na ten temat.

Dlatego zrobiłem zestawienie 30 najczęściej zadawanych pytań z linkami do pełnych odpowiedzi.

1. Jaka jest istota public relations?

W największym skrócie, public relations to zarządzanie publicznym wizerunkiem (tym jak jesteś postrzegany) i tożsamością (tym jaki jesteś). Więcej...

2. Czego agencja PR oczekuje od swoich klientów?

Wszystko zaczyna się od szczerej, konkretnej i bezpośredniej komunikacji. Agencja i jej klient muszą się dobrze rozumieć i razem realizować wspólne cele. Dlatego cenię klientów, którzy w prostych słowach potrafią powiedzieć czego chcą i jakie mają plany. Więcej...

3. Jak wygląda typowy projekt PR?

Typowy projekt jest kombinacją ośmiu działań: 1. opracowanie zarysu strategicznego programu i terminarza, z uwzględnieniem audytu medialnego i treści podstawowego przekazu public relations, 2. redakcja materiałów prasowych, na przykład, profil organizacji, opisy produktów, życiorysy członków zarządu, 3. redakcja i dystrybucja informacji prasowych, artykułów i streszczeń wystąpień publicznych Więcej...

18 lutego 2016

Jak media zmieniają reputację online

Większość firm wie, że pozytywne artykuły w mediach zwiększają rozpoznawalność i budują reputację. Nie wszystkie zdają sobie sprawę, że relacje w mediach mogą także poprawić reputację w Internecie.

Biorąc pod uwagę szybko rosnącą popularność zakupów w sklepach internetowych i ekspansję mediów społecznościowych, trzeba mieć na uwadze to, że pierwszy kontakt konsumentów z firmą następuje coraz częściej właśnie w Internecie.

Nieskazitelna reputacja online, doskonały wizerunek i perfekcyjny PR zwiększają wiarygodność i zachęcają do interakcji i zakupów.

Zarządzanie reputacją online

Badania pokazują, że ponad połowa procesu prowadzącego do zakupu odbywa się jeszcze przed rozmową ze sprzedawcą w sklepie. Klienci zbierają informacje, porównują oferty i wyrabiają sobie zdanie. Część danych mają z ulotek i folderów, ale te najbardziej aktualne biorą z Internetu.

Klienci czerpią informacje z portali i blogów konsumenckich, wpisów o produkcie, usłudze lub marce w mediach społecznościowych, recenzji produktów i innych źródeł znalezionych online. Jeśli natrafią na krytyczną informację, nie zawsze weryfikują jej prawdziwość – mogą zniechęcić się do zakupu i skorzystać z oferty konkurencji.

Niektórzy błędnie uważają, że z negatywną informacją nic nie można zrobić. To prawda, że nie można jej trwale i całkowicie usunąć, ale można monitorować jej efekt oraz publikując więcej pozytywnych informacji i zmieniając ton konwersacji można zatrzeć złe wrażenie. Na tym polega zarządzanie reputacją online.

9 lutego 2016

Nasz szef nie może występować w mediach, bo się wygłupia

Na karnawałowej imprezie firmowej bawili się zaproszeni dziennikarze z najważniejszych redakcji: prasa, radio i telewizja. Gościliśmy też znanych polityków, branżowych ekspertów i liderów opinii. Niestety, szef firmy się zbłaźnił – znowu.

Może powiedział coś niemądrego, wypił za dużo alkoholu, skrytykował najważniejszego klienta. Bez względu na to, co zrobił, mógł poważnie zaszkodzić reputacji firmy.

Szef firmy jest często jej publiczną twarzą. To przykre, ale czasem nie chcesz pokazywać tej twarzy światu. Chciałbyś schować szefa przed mediami?

To trudne zadanie, ale nie niemożliwe.

Oto co możesz robić:

1. Opracuj plan komunikacji z mediami.

W planie podaj listę osób, które mogą wypowiadać się w mediach w imieniu firmy. Nazwisko szefa umieść na końcu lub je pomiń. Nie musisz już nic tłumaczyć. Powiedz tylko szefowi, żeby postępował zgodnie z planem.

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *