Na karnawałowej imprezie firmowej bawili się zaproszeni dziennikarze z najważniejszych redakcji: prasa, radio i telewizja. Gościliśmy też znanych polityków, branżowych ekspertów i liderów opinii. Niestety, szef firmy się zbłaźnił – znowu.
Może powiedział coś niemądrego, wypił za dużo alkoholu, skrytykował najważniejszego klienta. Bez względu na to, co zrobił, mógł poważnie zaszkodzić reputacji firmy.
Szef firmy jest często jej publiczną twarzą. To przykre, ale czasem nie chcesz pokazywać tej twarzy światu. Chciałbyś schować szefa przed mediami?
To trudne zadanie, ale nie niemożliwe.
Oto co możesz robić:
1. Opracuj plan komunikacji z mediami.
W planie podaj listę osób, które mogą wypowiadać się w mediach w imieniu firmy. Nazwisko szefa umieść na końcu lub je pomiń. Nie musisz już nic tłumaczyć. Powiedz tylko szefowi, żeby postępował zgodnie z planem.
2. Wybierz osobę, która będzie wypowiadała się w jego imieniu w mediach.
Każdy szef ma mnóstwo obowiązków. Być może z ulgą przyjmie zwolnienie go z udzielania wywiadów. Zastąpić go może wiceprezes, dyrektor PR lub rzecznik prasowy.
3. Korzystaj z pisemnych komunikatów.
Szef nie musi zawsze wypowiadać się przed kamerą. Szybko wydany, dobrze napisany komunikat może zaspokoić ciekawość reporterów. Nazwisko szefa i jego wypowiedź pojawią się w mediach, mimo że sam nie udzielił wywiadu i nie spotkał się z dziennikarzami.
4. Zorganizuj szkolenie medialne.
Nie każdy urodził się dla kamery i mikrofonu. Wystąpienia przed własnymi pracownikami czy prezentacje dla klientów różnią się od rozmów z dziennikarzami. Odpowiedzi w wywiadzie dla mediów muszą być zwięzłe, jasne i przekonujące.
Badania pokazują, że szefowie, którzy dobrze prezentują się w mediach dłużej kierują firmą i robią większą karierę w swojej branży. Dobre szkolenie poprawia wizerunek, wzmacnia reputację i zwiększa zyski firmy.
Sam na sam z szefem
Jeżeli sam musisz powiedzieć szefowi, że powinien unikać mediów:
1. Opracuj strategię rozmowy i główne argumenty.
Nikt z zadowoleniem nie przyjmie wiadomości, że nie nadaje się do występów mediach lub jest pośmiewiskiem dziennikarzy. Źle przygotowana rozmowa może pójść właśnie w tym kierunku. Podkreślaj, że dobro firmy jest najważniejsze i na tym zbuduj swoją argumentację.
2. Zachowuj się dyplomatycznie.
Wymień silne strony szefa i powiedz, że nie ma wśród nich wywiadów dla mediów. Zachowuj się z szacunkiem. Styl rozmowy jest równie ważny jak jej treść. Na przykład, zamiast mówić "Pan mnie nie rozumie", powiedz "Być może nie wyraziłem się jasno".
3. Znajdź kogoś do kogo szef ma zaufanie.
To może być jego zastępca, lojalny asystent lub inny członek zarządu – ktoś z kim chętnie szczerze i otwarcie rozmawia.
4. Przekaż to zadanie agencji PR.
Czasem najlepiej kiedy przekazanie trudnej do akceptacji wiadomości zleca się komuś z zewnątrz – w tym przypadku agencji public relations. Specjaliści PR znają potrzeby dziennikarzy i wiedzą jak wypromować firmę w mediach. Z tego powodu mogą być najlepszym pośrednikiem pomiędzy Twoim szefem a mediami – sam to robiłem wiele razy.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w wyborze rzecznika prasowego lub przygotowaniu planu promocji firmy w mediach, proszę o kontakt. Mój telefon: 77 543 24 25.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz