Większość firm wie, że pozytywne artykuły w mediach zwiększają rozpoznawalność i budują reputację. Nie wszystkie zdają sobie sprawę, że relacje w mediach mogą także poprawić reputację w Internecie.
Biorąc pod uwagę szybko rosnącą popularność zakupów w sklepach internetowych i ekspansję mediów społecznościowych, trzeba mieć na uwadze to, że pierwszy kontakt konsumentów z firmą następuje coraz częściej właśnie w Internecie.
Nieskazitelna reputacja online, doskonały wizerunek i perfekcyjny PR zwiększają wiarygodność i zachęcają do interakcji i zakupów.
Zarządzanie reputacją online
Badania pokazują, że ponad połowa procesu prowadzącego do zakupu odbywa się jeszcze przed rozmową ze sprzedawcą w sklepie. Klienci zbierają informacje, porównują oferty i wyrabiają sobie zdanie. Część danych mają z ulotek i folderów, ale te najbardziej aktualne biorą z Internetu.
Klienci czerpią informacje z portali i blogów konsumenckich, wpisów o produkcie, usłudze lub marce w mediach społecznościowych, recenzji produktów i innych źródeł znalezionych online. Jeśli natrafią na krytyczną informację, nie zawsze weryfikują jej prawdziwość – mogą zniechęcić się do zakupu i skorzystać z oferty konkurencji.
Niektórzy błędnie uważają, że z negatywną informacją nic nie można zrobić. To prawda, że nie można jej trwale i całkowicie usunąć, ale można monitorować jej efekt oraz publikując więcej pozytywnych informacji i zmieniając ton konwersacji można zatrzeć złe wrażenie. Na tym polega zarządzanie reputacją online.
Jak media kształtują reputację online
Informacje o firmie i marce w telewizji, radiu i prasie są dla klientów ważniejsze od tego, co przeczytają na Facebooku czy Twitterze. Utyskiwanie niezadowolonego klienta czy pretensje byłego pracownika są mniej wiarygodne od tego, co powiedzą dzisiaj >Wiadomości, Fakty i Wydarzenia.
Co więcej, przekaz medialny przenosi się na opinie czytelników. Na przykład, jeżeli artykuł wychwala jakość produktu lub przedstawia Twojego szefa jako branżowego eksperta większość konsumentów automatycznie również tak myśli. Pozytywne relacje w mediach wygrywają z innymi metodami przekazu, na przykład z reklamą, wpisem na blogu konsumenckim czy informacjami na firmowej stronie WWW.
Warto dodać, że modne tematy dominują na pierwszy stronach wyszukiwarek. Jeśli Twoja firma pojawi się w takim artykule, możesz liczyć na szybkie zwiększenie rozpoznawalności i wzmocnienie reputacji.
Nie można zapominać, że klienci – obecni i nowi – nie są jedynymi odbiorcami pozytywnych relacji. Poznają je także pracownicy, inwestorzy, analitycy rynku, politycy i liderzy opinii.
Rola agencji PR w zarządzaniu reputacją online
Starania o pozytywne relacje w mediach i zarządzanie reputacją online to praca na pełny etat. Współpraca z agencją PR zwiększa skuteczność komunikacji z mediami i pomaga realizować strategiczne cele biznesowe.
Większym zainteresowaniem cieszy się firma, która postrzegana jest przez media jako źródło ciekawych i ważnych informacji. Pomaga też reputacja jej szefa. Osoba uważana za kompetentnego i interesującego rozmówcę jest chętniej proszona o wypowiedź od niedoinformowanego nudziarza.
Jeśli potrzebujesz pomocy w zarządzaniu swoją reputacją i chcesz, żeby media dobrze mówiły o Twojej marce, proszę o kontakt. Mój telefon: 77 543 24 25.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz